Cultuurzomer Achterhoek brengt bijzondere en 'gewone' evenementen en activeiten in de regio bij elkaar met een eigen platform. archieffoto frans nikkels
Volledig scherm
Cultuurzomer Achterhoek brengt bijzondere en 'gewone' evenementen en activeiten in de regio bij elkaar met een eigen platform. archieffoto frans nikkels © FRANS NIKKELS

Een miljoen euro voor cultuur en erfgoed in Achterhoek

DOETINCHEM - De provincie Gelderland en negen Achterhoekse gemeenten investeren de komende vier jaar samen een miljoen euro in het regionale cultuur- en erfgoedpact. Met het pact moet de leefbaarheid verbeterd worden. Ook hopen de gemeenten en provincie meer toeristen naar de Achterhoek te trekken.

De overheid gaat intensief samenwerken met vijf partners in de Achterhoek die zich al bezig houden met cultuur en erfgoed: de DRU Cultuurfabriek in Ulft, het Erfgoedcentrum en de Gruitpoort in Doetinchem, BoogieWoogie in Winterswijk en de stichting Achterhoek Toerisme. De regie over het pact komt bij deze instellingen te liggen. Het geld wordt verdeeld over vier thema's.

Belangrijk wordt het versterken van de eigen identiteit van de Achterhoek. Vooral onder de jeugd wordt volgens de initiatiefnemers nog te negatief geoordeeld over streektaal en streekcultuur. De komende jaren worden nieuwe projecten opgezet op het gebied van taal, muziek, film en voedsel om die beeldvorming te verbeteren. Bestaande evenementen als het streektaalfestival Plat Gespöld en de Dag van de Achterhoekse popmuziek krijgen daarvoor extra steun.

Het cultuurpact wil ook proberen ouderen meer te betrekken bij kunst en cultuurbeleving. Daarbij moeten ouderen niet op hun zorgbehoefte benaderd worden, maar op hun talenten en interesses. 

Toerisme

De toeristen in de Achterhoek worden bediend met de Cultuurzomer, een platform om aandacht te vragen voor tal van zomerse activiteiten, festivals en concerten. De Cultuurzomer is niet nieuw, maar de provincie en gemeenten willen een extra investering doen in het project. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onder andere een magazine, website, facebook en andere social media.

Innovatie wordt gezien als een belangrijke kracht binnen het Achterhoekse bedrijfsleven. Het Cultuurpact wil daar graag gebruik van maken en zelfs versterken. Het idee is om kunstenaars te koppelen aan het bedrijfsleven. Dit deel van het project heeft de naam KUNSTwerkt gekregen.

Spannend

,,Het is een spannend project", vindt de Aaltense wethouder Henk Rijks (LB). ,,Het is nog maar de vraag hoe het uitpakt, deze brede samenwerking. We moeten met elkaar over de eigen grens durven kijken. Er is zoveel moois en bijzonders te zien en te beleven bij onze Achterhoekse buren. Het Cultuurpact zorgt voor de samenhang."

Achterhoek