Home / Algemeen / Binnenland / Meer consumenten met betalingsproblemen

Meer consumenten met betalingsproblemen

Foto's
1
Reacties
Toon reacties
  • Afbeelding
    Fotograaf
TIEL (ANP) - Het aantal consumenten met een lening dat moeite heeft zijn betalingsverplichten na te komen, is het afgelopen jaar gestegen met 30.000 tot 700.000. Dat meldde het Bureau Krediet Registratie (BKR) vrijdag.

Dat betekent dat van de bijna 9 miljoen bij BKR geregistreerde mensen met een consumptief krediet er 7,9 procent betalingsproblemen heeft. Per 1 januari 2012 was dat 7,4 procent.

Volgens BKR-directeur Peter van den Bosch lijkt het erop dat consumenten in 2012 jaar voorzichtiger zijn geworden met het afsluiten van een lening. ,,In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) zien we namelijk dat het totaal aantal leningen het afgelopen jaar is gedaald. Het aantal betalingsproblemen blijft echter wel toenemen'', constateert Van den Bosch. Hij verwacht dat de stijgende lijn zich ook dit jaar voortzet.

 

BKR spreekt van betalingsproblemen wanneer iemand enkele aaneengesloten maanden zijn lening voor bijvoorbeeld een auto, televisie of hypotheek niet terugbetaalt. Volgens Van den Bosch is in veel gevallen geen sprake van onwil. ,,Er is een groeiende groep mensen die het door omstandigheden simpelweg niet meer kan opbrengen om hun rekeningen op tijd te betalen. Bijvoorbeeld vanwege baanverlies of een echtscheiding'', verklaart hij.
 
Volgens BKR, dat alleen zicht heeft op afgesloten kredietovereenkomsten, zijn de financiële problemen die veel huishoudens hebben in werkelijkheid groter. Een groeiend aantal consumenten worstelt met het betalen van de huur, zorgverzekering en abonnementen.
 
BKR pleit al langer voor centrale registratie van alle betalingsachterstanden, zodat tijdig kan worden ingegrepen. Daarmee kan volgens het bureau veel ellende worden voorkomen.