Home / Algemeen / Economie / Geld en werk / Opvallen helpt bij verkoop huis

Opvallen helpt bij verkoop huis

Foto's
1
Reacties
Toon reacties
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Illustratie: Ruben L. Oppenheimer

Op de huidige woningmarkt is het behoorlijk lastig om je huis te verkopen.

Lui achterover leunen totdat de makelaar de woning heeft verkocht, kan niet meer. De verkoop van een huis vergt een flinke dosis inspanning en creativiteit.

Wie zijn huis kwijt wil raken, moet bereid zijn de concurrentie aan te gaan met andere verkopers. "Voor de crisis had een potentiële huizenkoper gemiddeld de keus uit acht woningen. Anno 2013 kan de koper kiezen uit 28 verschillende woningen", stelt woordvoerder Roeland Kimman van de NVM, (www.nvm.nl) de grootste makelaarsorganisatie van Nederland. Wil je binnen dat enorme aanbod opvallen, dan moet je daar een stapje extra voor zetten. Ook als je een makelaar hebt ingeschakeld.

Co-selling

Volgens Simone Kamberg, vastgoedinvesteerder en auteur van het boek Elk huis van te koop naar verkocht is het belangrijk dat de verkoper zich actief opstelt en meedenkt over de verkoopstrategie. Door Kamberg wordt dit co-selling genoemd. "De makelaar heeft verstand van de markt, maar de verkoper weet het meest over de sterke punten van zijn eigen huis", betoogt ze. Denk aan de lage energierekening vanwege de goede isolatie, de gezellige buurtvereniging of juist de rustige ligging van de tuin.

Kamberg: "Vraag de makelaar eens of hij in twee minuten je eigen huis aan jou probeert te verkopen. Daarmee kun je controleren of jouw verhaal goed is overgekomen."

Kamberg, die ook workshops geeft aan NVM-makelaars over co-selling, adviseert de verkoopstrategie aan te passen op de sterke punten van de woning. Ligt het huis vlakbij een leuk museum, biedt de koper dan bijvoorbeeld een gratis jaarkaart aan bij de woning. Een creatief plan zorgt ervoor dat je opvalt in de massa en vergroot daarmee de verkoopkansen. "Heb je veel contacten in je buurt, dan kun je ook denken aan een vindersloon. Je vraagt je buren om mee te zoeken naar een koper. Weten ze iemand, dan krijgen ze daar een leuke nieuwe buur en het vindersloon voor terug", tipt Kamberg.

Gratis Nissan

Sommige verkopers pakken het nog extremer aan. Een inwoner van het Twentse Rijssen bood zijn Nissan Almera gratis aan bij de verkoop van zijn woning. En een wanhopige huizenverkoper uit Winterswijk wilde zijn villa door middel van een verloting verkopen. Het plan was om 60.000 loten van 50 euro per stuk te verkopen. De hoofdprijs was zijn villa die al vier jaar voor ruim 1 miljoen euro te koop stond. Maar of een loting een goede manier is om je huis te verkopen is nog maar de vraag.

Het is in deze tijd in ieder geval niet verstandig om bij de telefoon te blijven wachten tot de makelaar een keer belt. "Bel zelf de makelaar eens in de paar weken op om te vragen wat hij allemaal heeft gedaan om jouw woning te verkopen. Ook als er geen bezichtigingen zijn. De lastigste klanten krijgen nu eenmaal de meeste aandacht", zegt Kamberg.

Facebook

Daarnaast kun je als verkoper gebruik maken van sociale media, Facebook, Twitter of YouTube, om je woning onder de aandacht te brengen. Presenteer het huis goed: laat foto's maken door een professional en schakel eventueel een styliste in voor een opfrisbeurt van het interieur.

NVM-woordvoerder Kimman benadrukt bovendien het belang van een realistische prijs: "Veel verkopers zijn geneigd om te kiezen voor de makelaar die de woning het hoogste taxeert. Maar dat is niet noodzakelijk de meest realistische taxatie."

Verstandig is direct met een scherpe prijs te komen. In de eerste weken staat een huis immers het meest in de belangstelling. Door een prijsverlaging kan een woning bovendien 'besmet' raken, zodat potentiële kopers ver onder de toch al verlaagde prijs gaan bieden.