Volledig scherm
© Vincent Jannink

Betuweroute: Omwonenden omleidingsroutes vrezen langere overlast

NIJMEGEN - Doordat de uitbreiding van de Betuweroute aan Duitse kant stokt, kunnen veel van de voor dit jaar geplande werkzaamheden niet doorgaan en hoeven goederentreinen minder vaak omgeleid te worden.

Goed nieuws voor de omwonenden van de omleidingsroutes? Nee, zeggen ze, de ellende houdt nu juist langer aan. „Het is kiezen tussen twee kwaden”, zegt Twan Willems, secretaris bij RONA, het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking. „Of we bijten nu door de zure appel heen, of we hebben er nog een veel langere periode last van.” Willems woont in Velp langs de IJssellijn, die tussen Arnhem en Zwolle loopt. De IJssellijn is één van de alternatieve routes voor goederentreinen als de Betuweroute vanwege werkzaamheden minder gebruikt kan worden.

Toename
Het RONA vreest vooral de autonome toename van het aantal goederentreinen in de komende jaren, zegt Willems. „Door goederentreinen nu over dit traject te laten rijden, denkt politiek Den Haag dat er bij omwonenden een soort van gewenning optreedt. Dat over een paar jaar, als de Betuweroute volop in gebruik is, ook deze route nog gewoon gebruikt kan worden voor goederenvervoer. Maar dat willen wij niet, in ieder geval niet op het bestaande spoor. Wij pleiten voor een aparte spoorlijn voor het oosten van het land. Eigenlijk een noord- en zuidtak van de Betuweroute.”

Einddatum
In een brief aan de Tweede Kamer liet staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu eerder deze week weten dat de geplande uitbreiding van het spoor in Duitsland vertraging heeft opgelopen. In januari werd in Oberhausen weliswaar begonnen met de aanleg van dit zogenoemde Derde Spoor, maar de vergunningen voor een groot deel van de rest van het traject, tot aan de Nederlandse grens bij Emmerich, zijn nog niet rond. De werkzaamheden hadden in 2022 klaar moeten zijn, maar Dijksma houdt er nu rekening mee dat die 'einddatum enkele jaren zal opschuiven'.