Mensen leggen bloemen neer bij de Russische ambassade in Minsk.
Volledig scherm
Mensen leggen bloemen neer bij de Russische ambassade in Minsk. © AFP

'Russisch vliegtuig neergestort omdat copiloot aan verkeerde hendel trok'

Het Russische vliegtuig dat op eerste kerstdag neerstortte is gecrasht doordat de copiloot aan de verkeerde hendel trok. Dit staat in rapporten uit Rusland, meldt L!fe.ru. De man had de wielen in willen trekken, maar trok per ongeluk aan de hendel die de vleugelkleppen besturen.

De copiloot van de vlucht was de 33-jarige Alexander Rovensky. Bij de crash kwamen alle 92 inzittenden om het leven. Een dag later kwam al naar buiten dat de crash waarschijnlijk veroorzaakt werd door een technisch mankement of een menselijke fout. Op wrakstukken van het vliegtuig werden geen sporen van een explosie gevonden.

Het lijkt er nu dus op dat het inderdaad om een menselijke fout ging. Maar er speelden ook andere factoren, stelt het rapport. Zo zou er te veel vracht aan boord van het vliegtuig zijn, wat al snel na vertrek voor problemen zorgde. Dit claimen bronnen dicht bij het onderzoek, schrijft The Daily Mail

Quote

De crew probeerde het vliegtuig te draaien om te gaan landen, maar ze hadden geen tijd om dit te doen

Expert

In het vliegtuig, een Tu-154, zitten de twee hendels dicht bij elkaar. Volgens een expert zou de copiloot de fout mogelijk hebben gemaakt omdat hij moe was na het eerste deel van een nachtelijke vlucht van een militair vliegveld vlakbij Moskou naar Sochi. ,,De crew probeerde het vliegtuig te draaien om te gaan landen, maar ze hadden geen tijd om dit te doen'', stelt de anonieme bron.  ,,De situatie was erger dan het zou zijn geweest als het vliegtuig niet te veel vracht aan boord was.'' Volgens L!fe.ru was het niet meer mogelijk om het voertuig te redden, omdat de snelheid en hoogte al te laag waren. 

Verwarring mogelijk

Volgens Viktor Sazhenin, een ervaren Tu-154-piloot, is het goed mogelijk dat Rovensky de twee hendels verwarde. ,,De Tu-154 heeft hendels voor de vleugelkleppen en de wielen aan het plafon van de cockpit, precies boven de voorruit. Het is mogelijk om ze door elkaar te halen. Zeker als de piloot, die rechts zit en de wielen en vleugelkleppen moet besturen, moe is.''

Uit de laatste gesprekken van de crew, die eerder werden vrijgegeven, blijkt ook dat de vleugelkleppen vlak voor de crash verkeerd stonden. Experts hebben echter vastgesteld dat er geen technisch probleem met de kleppen was.

'Onacceptabel'

Het ministerie van Defensie in Rusland vind het ,,onacceptabel'' dat deze conclusies getrokken worden voor het onderzoek is afgerond. ,,De commissie gaat door met het onderzoek van de crash'', zei majoor-generaal Igor Konashenkov. 

Eerder in het onderzoek dachten onderzoekers nog dat de 35-jarige majoor Roman Volkov de schuldige was bij de crash. Volkov was de piloot. Klopt het eerder genoemde verhaal echter, dan treft hem geen blaam. Hij zou namelijk met Rovensky gezocht hebben naar een manier om het vliegtuig te redden toen ze doorhadden dat er een fout gemaakt was. De twee zouden echter niet genoeg tijd hebben gehad om dit te doen.

Een reddingsteam haalt wrakstukken uit de zee.
Volledig scherm
Een reddingsteam haalt wrakstukken uit de zee. © EPA