Volledig scherm

Blaren, zo voorkom je ze

NIJMEGEN - Bijna geen Vierdaagse-wandelaar ontkomt eraan: blaren. De één heeft er meer last van dan de ander, en dat kan wel eens te maken hebben met de preparatie.

Want er zijn trucjes om blaren zoveel mogelijk te voorkomen. Wij zetten de tips voor je op een rijtje.

Loop je schoenen ruim voor de Vierdaagse in. Hiermee voorkom je dat ze nog stug zijn en gaan schuren langs je voeten, waardoor en pijnlijke plekken ontstaan. Je voeten insmeren met kamferspiritus of andere wondermiddeltjes helpt. Kamferspititus staat erom bekend het 'verhardingsproces' van je voeten te versnellen. Ook voorkomt het dat je voeten gaan zweten, wat de kans op schuren aanzienlijk verkleint. Draag naadloze sokken.Hoe minder naad in je sok, hoe minder kans dat er iets kan gaan schuren. Let op: bezuinig niet op sokken. De 'die hard'-wandelaars zweren bij goede sokken en zeggen altijd dat een goed paar sokken nog belangrijker is dan het schoeisel dat je draagt. Neem een koud voetenbad na elke etappe. Daarmee wordt de huid van je voeten gehard en neemt de kans op blaren af.

Dan nog wat algemene tips tegen de hitte en andere lichamelijke ongemakken:

Een pet opzetten kan wonderen doen, zeker als je 'm bij warm weer af en toe nat maakt. Zo voorkom je dat je gaat 'koken' en de hitte vat op je krijgt. Draag dunne, vochtdoorlatende kleding, zodat zweet zo snel mogelijk afgevoerd wordt en je lichaam kunt afkoelen. Draag vooral géén katoen, dat gaat schuren.

Jodium en pleisters op de blaren van de lopers bij de blarenpost.
Volledig scherm
Jodium en pleisters op de blaren van de lopers bij de blarenpost.
Sjoerd Rog wordt behandeld aan zijn blaren door Rode Kruis-vrijwilliger Lucas Hoevers.
Volledig scherm
Sjoerd Rog wordt behandeld aan zijn blaren door Rode Kruis-vrijwilliger Lucas Hoevers. © Bert Beelen