Duitsers gaan Trolley 2.0 voor Arnhem ontwikkelen

ARNHEM - De gemeente Arnhem verandert in het project Trolley 2.0 van samenwerkingspartner. De hoop dat er een trolleybus komt die enkele kilometers zonder bovenleiding kan rijden is nu gevestigd op Vosloh Kiepe uit Düsseldorf.  

Trolleybus op het Willemsplein in Arnhem.
Volledig scherm
Trolleybus op het Willemsplein in Arnhem.

Dit elektronicabedrijf heeft het voortouw in het internationale project 'E-bus 2020-In Motion Charging'. Een coalitie van 10 partijen uit Gelderland en Noordrijn-Westfalen werkt daar in samen. Op termijn moet dat Arnhem een volledige Trolley 2.0- vloot opleveren.

Eerder werkte de gemeente samen met het lokale bedrijf EL-KW op Industriekpark Kleefse Waard.

Accu's
Met het internationale project is 7,5 miljoen euro is gemoeid. Hiervoor worden 2 trolleys ontwikkeld die op accu's 10 kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. De accu's worden opgeladen tijdens het deel van de rit dat de trolleybussen wel zijn aangekoppeld. Arnhem steekt 400.000 euro in het project. In 2014 werd al 40.000 euro uitgetrokken voor het project met EL-KW. De toenmalige Stadsregio Arnhem-Nijmegen besteedde 160.000 euro. 

Onduidelijk
Afgelopen december had het prototype er al moeten zijn, maar het proefexemplaar is nog altijd niet af. Volgens een woordvoerder van de Arnhemse wethouder Mobiliteit Alex Mink is het onduidelijk wanneer wel een prototype kan worden geleverd.

Lees een groot verhaal over de Trolley 2.0 in de papieren krant van woensdag 20 januari, editie Arnhem, ook online te koop via krant.gelderlander.nl