Volledig scherm

ICE-treinen mogelijk in 'short-cut' over Betuweroute

ELST/ GELDERMALSEN - De NS wil internationale personentreinen incidenteel over een stuk van de Betuweroute laten rijden. Dat zou in 2017 op het traject tussen Elst en Geldermalsen van het goederenspoor moeten gebeuren.

NS International baalt er van dat volgend jaar diverse keren wegens werkzaamheden het spoor tussen Utrecht en Arnhem dicht is. De trein Amsterdam-Keulen laten omrijden via Den Bosch en Venlo heeft als nadeel dat de commercieel interessante stations Arnhem, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf worden overgeslagen.

Short-cut
Omrijden via Den Bosch en Nijmegen kan, maar dat kost al gauw een uur extra reistijd. Een 'short-cut' over de Betuweroute is een optie die maar een half uur extra reistijd kost.

Opmerkelijk
Het voorstel is opmerkelijk: de Betuweroute is in beginsel alleen voor vrachttreinen aangelegd. Enerzijds om het reguliere spoornet te ontlasten en reizigerstreinen niet in de weg te zitten, anderzijds omdat de Betuweroute geen overwegen kent en daarmee de meest veilige vervoersroute voor gevaarlijke stoffen is.

Veiligheid
ICE-treinen zijn aangepast om op het hogere voltage- en andere seinsysteem van de Betuweroute te rijden. De komende weken bekijken de Veiligheidsregio's Gelderland-Midden en -Zuid het verzoek. Zij beoordelen of een ICE op de Betuweroute veilig genoeg voor treinpassagiers en omwonenden is.

Volledig scherm
Omleiding van de ICE via de Betuweroute. © Rik Bors/DG
Volledig scherm
Een ICE raast over een overgang. © DG