Volledig scherm
Trolleybussen op het Stationsplein in Arnhem. © Bert Spiertz

Miljoenen euro's Euregio voor draadloze trolleybus

ARNHEM/OOSTERBEEK - De Trolley 2.0 komt er aan. Het grensoverschrijdende gemeentelijke samenwerkingsverband Euregio Rijn-Waal draagt 4,3 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van trolleybussen die enkele kilometers zonder bovenleiding kunnen rijden. Dat is vier ton minder dan de gevraagde 4,7 miljoen.

Toch is de begroting voor het initiatief, waarvan ook Arnhem en Renkum deel uitmaken, rond. In totaal is met de Trolley 2.0 een bedrag van 8,6 miljoen euro gemoeid.

Vossloh Kiepe
De Gelderse hoofdstad draagt uit eigen zak bijna vijf ton bij aan het project, dat wordt getrokken door de Duitse trolleybouwer Vossloh Kiepe. Behalve Renkum zijn ook de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Hermes en drie bedrijven uit de regio erbij betrokken.

Station Elst
Doel is twee gelede bussen van achttien meter te bouwen die (op accu's) zeker tien kilometer kunnen rijden zonder stroom van de bovenleiding. Het Arnhemse trolleynetwerk zou daarmee op eenvoudige wijze flink kunnen worden uitgebreid, bijvoorbeeld tot aan Station Elst.

Lijn 1
Zo'n uitbreiding betekent dat streekbussen deels overbodig worden en kunnen worden vervangen door milieuvriendelijker trolleys. Overigens is het de bedoeling de prototypes vanaf 2017 in te zetten op Lijn 1, tussen de dorpen Oosterbeek en Velp.