Volledig scherm
Kinderen maken bamboekunst voor Sonsbeek '16. © Rolf Hensel

Pers reageert positief op Sonsbeek '16

ARNHEM - De pers reageert tot op heden uitermate positief op Sonsbeek '16, de op 3 juni door de koning geopende kunstexpositie in het gelijknamige Arnhemse park. Martin Pieterse van de Gelderlander prees Sonsbeek '16 als een trendbreuk. In plaats van ruzie en tumult te veroorzaken, wil deze expositie met opzet niet stoer en eigenwijs zijn, maar verbindend en open naar de samenleving, zei hij.

Lucette ter Borg in NRC Handelsblad is het daarmee eens. Doordat de kunst van haar voetstuk komt, slaagt volgens haar het curatorencollectief Ruangrupa, dat de expositie heeft samengesteld, de vraag wat kunst is 'bruisend nieuw te maken'.

Dienende rol
Sacha Bronwasser (Volkskrant) constateert dat tijdens Sonsbeek '16 kunst zich in een dienende rol bevindt: er wordt getrouwd, gespeeld en brood gebakken bij en in de kunstwerken. Nina Siegal (The New York Times) constateert dat Arnhem met Sonsbeek '16 alles uit zijn park haalt en uit zijn geschiedenis.

Participatiegedachte
Vera Ros noemt in het Museumtijdschrift de 'participatiegedachte' van Sonsbeek '16 sympathiek. Maar de meeste indruk maken volgens haar niet de werken in het park, maar wel die in Museum Arnhem, waar een expositie is ingericht over het fenomeen geschiedenis als verhalen van individuen.