Volledig scherm
Een bus van Breng. © Hans Broekhuizen/DG

Veel klachten over zomerbus in Nijmegen

NIJMEGEN - Reizigers moeten lang wachten bij de halte, missen in Nijmegen de sneltrein naar Den Bosch en zijn slecht voorgelicht over de nieuwe reistijden in de vakantieperiode. Rover maakt er een zwartboek over.

Tientallen klachten heeft reizigersvereniging Rover binnengekregen over de Hoogzomerdienstregeling van busvervoerder Breng. Van 24 juli tot en met 3 september wordt volgens een flink ingeperkte dienstregeling gereden.

Spits
Diverse lijnen rijden in de spits niet éen keer in het kwartier, maar één keer in het halfuur. En halfuursdiensten zijn uurdiensten geworden. Sommige lijnen, zoals snellijn 82 tussen Nijmegen en Millingen, zijn opgeheven. Passagiers moeten nu lijn 80 nemen, die een omweg over Ooij maakt. Dat is ook duurder.

Meldpunt
Rover heeft een meldpunt Hoogzomerdienstregeling ingesteld en met name reizigers uit de regio Nijmegen maken daar veelvuldig gebruik van. 

Zwartboek
Rover Nijmegen is zeer ontstemd over de Hoogzomerdienstregeling, staat op de website van het meldpunt te lezen, 'en wil het grootschalig schrappen in de dienstregeling in de toekomst voorkomen'. „We verzamelen alle klachten en maken er een zwartboek van", kondigt Wijers aan. „We zullen dat aanbieden aan Breng en de provincie Gelderland."

Klachten
Bij Breng zijn dezelfde klachten binnengekomen, erkent woordvoerder Herman de Gooijer. „We hebben vraag en aanbod op elkaar proberen af te stemmen en dat lijkt aardig gelukt. Bussen zijn niet overvol, er blijven geen passagiers bij de haltes staan. Maar voor individuele passagiers kan de regeling wel vervelend uitvallen.

Het hele artikel is te vinden in de Gelderlander van donderdag 11 augustus, editie Nijmegen, of in de e-paper.