Volledig scherm
© ANP

‘Speciaal slagen’ net zoveel waard als ‘normaal’ diploma

ARNHEM - Zo’n 27.000 Gelderlanders doen dit jaar eindexamen. Onder hen honderden leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso). ,,Zij verschillen niet qua niveau en willen graag ‘normaal’ zijn’’, weet de Groesbeekse onderwijsbestuurder Hennie Loeffen.

Vorig jaar maakte de diploma-uitreiking op het Arnhemse vso Mariëndael indruk op hem. Loeffen zag een leerling in de weer met zijn logboek. Daarin worden in het speciaal onderwijs gedurende het jaar bijzonderheden genoteerd. ,,Die jongen wierp dat logboek zó de zaal in. ‘Ben ik eindelijk vanaf’, riep-ie triomfantelijk.’’

Problemen

Loeffen snapt het gebaar. Hij werkt als bestuurslid bij De Onderwijsspecialisten. De stichting heeft in het vso onder meer Mariëndael, het Briant College (Arnhem), het Vester College (Ede) en De Brouwerij (Zetten en Oosterbeek) onder haar hoede. Leerlingen hebben uiteenlopende problemen. Van een verstandelijke of lichamelijke beperking tot langdurige ziekte. Eén drang bindt de meesten: willen zijn zoals anderen.

Loeffen: ,,Het is een extra doelstelling om leerlingen klaar te stomen voor een toekomst in het mbo, hbo of op de universiteit. Dat ze zelfredzaam zijn in het vervolgonderwijs.’’

Reguliere toetsen

In totaal doen verdeeld over de vier scholen van De Onderwijsspecialisten ruim 250 leerlingen examen. Zo’n twee derde volgt de reguliere toetsen, de overige scholieren kampen met dermate bijzondere omstandigheden dat ze (mondeling) staatsexamen doen.

,,Sommigen krijgen meer tijd of maken opdrachten per computer’’, zegt Loeffen. Hij benadrukt: ,,Er is géén verschil in niveau met scholieren uit het reguliere voortgezet onderwijs. Dat is het allerbelangrijkst.’’