Het busje van lijn 6.
Volledig scherm
Het busje van lijn 6. © Tamara Reijers

Boze ouderen: bus Kolibrie werkt niet

EDE - Dat buslijn 6 verdween uit Ede vonden veel ouderen al een ramp. Nu blijkt de vervanger ook nog flinke opstartproblemen te kennen.

Precies op tijd stond hij maandag te wachten op de plek waar de Kolibrie had moeten verschijnen. Maar toen de belbus na vijftien minuten nog niet kwam opdagen, vond Hans Wessel het welletjes. „Ik ben maar weer naar binnen gegaan." Het systeem van de kolibrie werkt niet, meent hij.

Niet rendabel
Begin december verving de nieuwe vorm van busvervoer lijn 6. Die lijn was niet langer rendabel, oordeelde vervoerder Syntus. En dus kwam er een lijnbus die wel volgens dienstregeling rijdt, maar alleen als iemand vooraf een rit reserveert via internet.

Protest
Dat laatste vond Wessel al niets. Hij bood 400 protesthandtekeningen aan bij de Edese verkeerswethouder Leon Meijer. Immers, veel ouderen hebben helemaal geen internet, of weten er geen weg mee. Nu de bus er toch gekomen is, blijkt het hele systeem niet te werken.

Systeem werkt weer
Een woordvoerder van Syntus bevestigt dat het reserveringssysteem niet naar behoren functioneerde. En dus is vervolgens besloten om gewoon alle ritten volgens dienstregeling te gaan rijden. Sinds maandag werkt het systeem weer, vertelt ze. „Alle ritten kunnen weer aangevraagd worden via de website en via de klantenservice als nodig."

Schrale troost
Voor Wessel is het niet meer dan een schrale troost. De klantenservice noemt hij te ingewikkeld. „En online reserveren is voor veel ouderen al helemaal ingewikkeld." Hij blijft strijden tegen de nieuwe vorm van vervoer. „Ik hoop dat de gemeente zorgt dat de reguliere bus terugkomt. Dit systeem werkt gewoon niet."