Volledig scherm
© De Gelderlander

Gelatenheid bij personeel en patiënten na computerstoring ziekenhuis

EDE - Patiënten van ziekenhuis Gelderse Vallei hebben volop lof voor de manier waarop het personeel van het ziekenhuis doorwerkt bij de computerstoring die het ziekenhuis woensdag trof. Het personeel moest op tal van manieren improviseren. Communiceren gebeurde met pen en papier of door veel gesprekken.

Dat leverde soms wel wat onduidelijkheid op, vertellen familieleden van een patiënt die vanochtend binnengebracht werd bij het ziekenhuis.

Begrip
„Maar de zorg was perfect, daarvoor alle lof.” Medewerkers van het ziekenhuis probeerden zoveel mogelijk alle afspraken op de poliklinieken af te zeggen. Dat lukte maar deels omdat ook die gegevens alleen in het systeem staan. En dus kon Michiel Berkhof bijvoorbeeld onverrichte zaken weer naar huis. „Ze zouden vandaag mijn brace eraf halen. Dat kan helaas nu niet. Ik was er wel klaar mee.” Toch heeft hij alle begrip. „Zoiets kan gebeuren. Je wordt wel goed opgevangen.”

Gratis parkeren
Wie vergeefs naar het ziekenhuis was gekomen, kon in ieder geval gratis de parkeergarage uit rijden. Voor medewerkers gold dat er veel moest worden geïmproviseerd. Dat lukte aardig, laat een medewerkster weten. „Ik had zelfs wat extra tijd voor de patiënten, omdat het registeren van alle informatie toch niet mogelijk was.”

Het ziekenhuis hoopt morgen weer normaal te kunnen draaien. Vanavond wordt duidelijkheid of het computersysteem dan gerepareerd is.

De Vallei