Volledig scherm
Freek Bartels (l.) met Anne Wil Blankers in Moeders en Zonen. foto Leo van Velzen

Moeders en zonen: pijnlijke confrontatie

Lezers-recensenten bezoeken voor de rubriek Kritisch Bekeken een voorstelling elders voor die in deze regio te zien is. Jan Elgershuizen uit Winterswijk bezocht het toneelstuk Moeders en Zonen in de schouwburg in Deventer op 3 oktober. Te zien op woensdag 30 november in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Als het doek opengaat, staat Katherine Gerard (Anne Wil Blankers) al in het New Yorkse appartement van Cal Porter (Paul de Leeuw). Onverwacht is zij hem na twintig jaar komen opzoeken. Cal en Katherine's zoon André hebben in het verleden een langdurige relatie gehad. Katherine heeft de door aids veroorzaakte dood van haar zoon nooit kunnen verwerken. Na André's herdenkingsdienst hebben de twee elkaar nooit meer ontmoet.

Zo begint de nieuwe versie van de uit 2014 stammende Broadwayhit Mothers and Sons van Terrence McNally, vertaald en bewerkt door Raoul Heertje.

Twistgesprek
Er ontspint zich een twistgesprek waarin de verbitterde moeder, het ene na het andere onredelijke verwijt naar het hoofd van Cal slingert. Deze probeert de beledigingen van zich af te laten glijden en begrip voor Katherine op te brengen. Haar man is immers niet zo lang geleden aan kanker overleden. Zijn vriendelijkheid en gastvrijheid hebben totaal geen effect. Voortdurend stuit hij bij zijn toenaderingspogingen op een muur van walging, woede en onbegrip.

Gedroomde cast
De gedroomde cast van regisseur Job Gosschalk met ras entertainer Paul de Leeuw, de Grande Dame van het Nederlandse toneel Anne Wil Blankers en musicalster Freek Bartels, maakt van Moeders en Zonen een beklemmende, aangrijpende toneelvoorstelling. Daarin wordt duidelijk dat ondanks alles aan de maatschappelijke positie van homo's in de laatste decennia veel ten goede is veranderd.

Verslag van de premiere van Moeders en Zonen.