Volledig scherm

Sint weet: Wageningen is wel goed bereikbaar

Alles goed en wel met die Wageningse bereikbaarheidsdiscussies: de stad is prima bereikbaar. De sint kan erover meepraten. Steevast arriveert hij per boot in de Rijnhaven. De goedheilig man – oud als hij is – moet beslist de jaren nog kennen dat het vechten was om een plekje aan de kade, zo druk was het er met schepen.

De Rijn was een snelweg toen er nog geen treinen, fietsen en automobielen waren. Jaren bladerde ik in vergeelde oude kranten in het gemeentearchief voor de serie ‘Zomer van toen’.

Gedoe
Kranten uit de 19de eeuw. Wat mij ervan bijbleef: het gesteggel tussen boerendorp Ede en de stad Wageningen nadat in 1845 het spoor in Ede openging. Wagenings populaire passagierslijndiensten per boot naar het westen en Arnhem konden niet opboksen tegen die duivelse trein. Tussen Wageningen en Ede ontstond gedoe.

Truck
Eerst moest er een omnibus naar het station in Ede komen. Later werd dit het treintje Bello. De scheepspassagiersdienst van Wageningen raakte uit de tijd door het betaalbare langeafstandsvervoer. Met uitzondering van de sint: die heeft eigen vervoer. Maar vrachtschepen weten de weg naar Wageningen nog altijd te vinden. O ironie: bijna alle benzine en diesel voor Gelderland komt in Wageningen aan wal om per truck dwars door de stad te rijden op weg naar de tankstations.

Bereikbaarheid
Feit is: Wageningen blijkt een bereikbaar hart der Vallei én dienaar van de fossiele economie. Jawel, groengezinde Wageninger: je stad ligt aan de snelweg, een die lijkt verdwenen uit het collectieve geheugen. Hopelijk vaart in 2017 weer de toeristenpendelboot. Om ons te helpen beseffen dat Wageningen héél bereikbaar is. Over water.