article
1.6189392
NIJMEGEN - Een fleurige vlaggenzee, zo moet de Nijmeegse binnenstad er volgens het net opgerichte Actiecomité Binnenstad er uit zien. We schrijven 18 mei 1965. Al jaren willen de Nijmeegse winkeliers iets gezamenlijks doen om van de Vierdaagse een nog grootser feest te maken. En om de vele tienduizenden bezoekers die het wandelevenement trekt tot 's avonds laat in de stad en de winkels te houden. Nu bundelen ze de krachten. De kiem wordt gelegd voor de 38 podia in de Nijmeegse binnenstad waarop dit jaar 4.500 artiesten optreden voor 1,5 miljoen bezoekers.
Terug in de tijd: in tien jaar tijd naar een feest van formaat
NIJMEGEN - Een fleurige vlaggenzee, zo moet de Nijmeegse binnenstad er volgens het net opgerichte Actiecomité Binnenstad er uit zien. We schrijven 18 mei 1965. Al jaren willen de Nijmeegse winkeliers iets gezamenlijks doen om van de Vierdaagse een nog grootser feest te maken. En om de vele tienduizenden bezoekers die het wandelevenement trekt tot 's avonds laat in de stad en de winkels te houden. Nu bundelen ze de krachten. De kiem wordt gelegd voor de 38 podia in de Nijmeegse binnenstad waarop dit jaar 4.500 artiesten optreden voor 1,5 miljoen bezoekers.
http://www.gelderlander.nl/extra/specials/vierdaagse-2016/wandelen/terug-in-de-tijd-in-tien-jaar-tijd-naar-een-feest-van-formaat-1.6189392
2016-07-20T08:00:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.1551369.1374213917!image/image-1551369.JPG
Vierdaagse,2016
Wandelen
Home / Extra / Specials / Vierdaagse 2016 / Wandelen / Terug in de tijd: in tien jaar tijd naar een feest van formaat

Terug in de tijd: in tien jaar tijd naar een feest van formaat

Foto's
4
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Drukte bij de Valkhof Affaire tijdens de zomerfeesten. Foto: Gerard Verschooten
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Een fleurige vlaggenzee, zo moet de Nijmeegse binnenstad er volgens het net opgerichte Actiecomité Binnenstad er uit zien. We schrijven 18 mei 1965. Al jaren willen de Nijmeegse winkeliers iets gezamenlijks doen om van de Vierdaagse een nog grootser feest te maken. En om de vele tienduizenden bezoekers die het wandelevenement trekt tot 's avonds laat in de stad en de winkels te houden. Nu bundelen ze de krachten. De kiem wordt gelegd voor de 38 podia in de Nijmeegse binnenstad waarop dit jaar 4.500 artiesten optreden voor 1,5 miljoen bezoekers.

    Succes
    Het is 1964 als een aantal ondernemers nog vlak voor de Vierdaagse start een tachtigtal Vierdaagsevlaggen weet te bemachtigen. Maar de tijd is te kort daar in dat jaar nog iets mee te doen. Het succes breidt zich uit. In 1966 worden voor de tweede maal vlaggen opgehangen in de binnenstad. Ditmaal zijn het er duizend.

    Pot geld
    Het Actiecomité heeft de 500 winkeliers weten te enthousiasmeren en heeft dan al een pot van 50.000 euro. Er worden 400 stalen draden gekocht waaraan de vlaggen en te zijner tijd ook verlichting, kunnen komen te hangen. „Het is van het allergrootste belang dat Nijmegen weer eens uit zijn slaap wordt wakker gemaakt en dat er aandacht besteed wordt aan de duizenden vreemdelingen die Nijmegen bezoeken", zegt voorzitter Nico Grijpink op 14 april 1966 tegen De Gelderlander.

    'Het is de hond in de pot'
    Toch bloedt het dood, ziet Grijpink in de jaren daarna. Nadat het wandellegioen in 1969 de stad weer heeft verlaten merkt hij op dat het aantal deelnemers aan de Vierdaagse wat terugloopt en het aantal bezoekers in de stad ook. Het is tijd voor actie en dus kondigt hij een plan aan dat in 1970 zijn beslag moet krijgen. „Het is hier de hond in de pot", zegt hij hardop. In De Gelderlander van 9 juli ontvouwt het Actiecomité de grootse plannen, die de Zomerfeesten in een paar jaar tijd tot grote hoogte stuwen en het fundament zijn voor de feesten zoals Nijmegen die nu nog kent.

    50.000 folders
    De hele stad een vlaggenzee, alle straten 's avonds verlicht, de winkels tot 21:00 uur open, gratis bussen vanaf Heumensoord naar de stad en terug (het zal 16.000 extra bezoekers opleveren) en de hele dag overal festiviteiten en attracties.

    Een budget van 25.000 gulden weerhoudt Grijpink niet van grootse plannen. „Let maar eens op wat hier de komende jaren uit gaat groeien, wij zullen eens laten zien wat Nijmegen allemaal kan", zegt hij. Hij laat 50.000 folders drukken is vier talen, met de plattegrond van de binnenstad en alle horecazaken er op. De folder wordt overal verspreid. En het werkt. Het is elke avond tot 22:30 uur druk in de stad, constateert de krant.

    Waal in Vlammen
    Maar Grijpink toont zich in 1971 nog niet helemaal tevreden. Veel horeca werkt niet mee, zegt hij. Ze trekken de prijzen tijdens de Vierdaagseweek schandalig op. Dat jaar ligt er een budget van 60.000 euro. Dat jaar duurt het feest twee weken, komen er kramen op straat. Maar twee weken blijkt te lang voor het publiek.

    In 1972 wordt dat weer teruggeschroefd naar negen dagen. Dat jaar start het Actiecomité met de Waal in Vlammen. Een groot succes. 'Enkele tienduizenden mensen verdrongen elkaar op de Waalkade om 't spektakel van dichtbij waar te nemen', aldus De Gelderlander. Het is het begin van veel meer.

    De basis is gelegd
    Als het programma voor de Zomerfeesten in 1973 nog grootser wordt is de basis voor een succesvol festijn voorgoed gelegd. Tussen 13 en 21 juli van dat jaar is er elke avond ergens in de stad een show, zijn er speciale kinderprogramma's, is Plein 1944 meer dan ooit het uitgaanscentrum en lopen er orkesten door de stad. Toch komt er nog een onverwachte kink in de kabel.

    Sluitingstijden
    Voor het eerste lustrumfeest in 1974 is 150.000 gulden beschikbaar. Dat lijkt op rolletjes te gaan, maar de burgemeester verbiedt na klachten op dinsdagavond om na middernacht nog muziek te produceren. reden voor de organisatie om per direct te stoppen, ‘wegens gebrek aan steun en waardering.’ De strenge sluitingstijden voor de muziek en de immer moeizame medewerking van de middenstand maakt het verder werken onmogelijk, zeggen ze.

    Er zijn protesten, een enquête wijst uit dat twee derde van de 600 middenstanders in de binnenstad het Actiecomité steunt. Het levert wat op. De gemeente zegt een bijdrage van 100 gulden per deelnemer toe en de sluitingstijden veranderen: doordeweeks mag er tot 24.00 uur muziek worden gemaakt en op de slotavond tot 03.00 uur.

    Meer podia, grotere artiesten
    In 1977 tekent een verslaggever op dat er 120 vergunningen voor kraampjes in de stad zijn vergeven waar per kraam tussen de 250 en 1.375 gulden is uitgegeven. Het commerciële succes van de feesten is geboren. Er komen meer en meer podia, grotere artiesten. In 1988 moeten er op de laatste vrijdagavond van de feesten wegen worden afgesloten omdat te veel mensen 's avonds laat nog willen genieten van het optreden van de Golden Earing op de Waalkade. Ook dat is nu feestterrein geworden, net als vele andere locaties in de stad.

    20.000 terrasstoelen
    Het Actiecomité heeft in 45 jaar veel bereikt. In 2016 wordt geschat dat op het inmiddels 2.200 meter grote feestgebied ieder van de 1,5 miljoen bezoekers zo'n 35 euro uitgeeft, bij een van de 170 kramen of op een van de 20.000 terrasstoelen in de stad.

    Erepenning voor Grijpink
    Nico Grijpink ontvangt in 1976 de erepenning van de stad Nijmegen en in 1995 gaat die naar het Actief Comité Binnenstad Nijmegen. Grijpink maakt dat niet meer mee. Hij overleed op 25 oktober 1985 op 68-jarige leeftijd.

    Tip de redactie

    Heeft u een tip? Laat het ons weten!