De stoptrein vanuit Arnhem richting Tiel op station Elst.
Volledig scherm
De stoptrein vanuit Arnhem richting Tiel op station Elst. © DG

Dienstregeling trein Elst-Tiel wordt messcherp

ELST - De dienstregeling op de Betuwelijn en rond Elst wordt messcherp: sneller, uitgebreider maar ogenschijnlijk ook kwetsbaarder.

Voor zowel passagiers als machinisten verandert er wel wat op de Betuwelijn tussen Tiel en Elst/Arnhem, als in het tweede weekend van december de nieuwe dienstregeling op het spoor ingaat. En ook de Elster reizigers krijgen andere vertrek- en reistijden.

Intercity
Dat Elst de intercitystatus verliest, was al een tijdje bekend. De treinen tussen Zwolle en Roosendaal zullen Elst, Lent en Arnhem-Zuid voortaan voorbij rijden. Daarvoor komen meer stoptreinen terug, zodat de kwartierdienst met Arnhem en Nijmegen in stand blijft. De Arrivatrein van ennaar Tiel wordt tussen Elst en Arnhem eigenlijk de enige 'sneltrein', omdat die station Arnhem-Zuid overslaat.

Tijdwinst
Op het traject Arnhem-Elst-Tiel moeten Arrivamachinisten vanaf 12 december vol gas. Momenteel duurt een ritje van Arnhem naar Tiel nog 40 minuten, straks 35 minuten. Winst die volgens Arriva gehaald wordt door de treinen harder te laten rijden en door korter te stoppen op de vijf tussenliggende stations.

Vertraging
Interessant wordt het om te zien of de toch al drukke treinenloop rond Elst stand houdt tijdens de nieuwe aankomsttijden vanbeide Arrivatreinen. Die moeten volgens schema gelijktijdig naast elkaar staan op het station. Iets zuidelijker buigen ze af: de Betuwelijn op, van of naar Tiel. Omdat daar gewisseld wordt en het tracé enkelspoor is, kan enige vertraging bij die treinen leidentot grotere problemen op het spoor Arnhem-Nijmegen.

Live Voetbal

home logo Sparta RotterdamSPA
EINDE
0-1
ADO Den HaagADO
away logo
home logo PSVPSV
46'
1-0
AjaxAJA
away logo
home logo Real MadridRMA
20:45
BarcelonaBAR
away logo
home logo VitesseVIT
EINDE
0-2
FeyenoordFEY
away logo