Volledig scherm
© ANP

Duizenden zonder internet en tv door megastoring Ziggo

ELST/ NIJMEGEN - Duizenden Ziggo-klanten in Elst en delen van Nijmegen hebben al uren geen internet, tv en telefoon. Dat komt doordat bij werkzaamheden door een externe partij tegen 14.00 uur een glasvezelkabel van Ziggo kapot is getrokken. De verwachting is dat de storing pas tegen 06.00 uur vrijdagmorgen is verholpen.

„Dat is in het meest ongunstige geval”, zegt een woordvoerder van Ziggo. „Alle afzonderlijke vezels van de kabel moeten weer met elkaar verbonden worden. Vergelijk het met een touw, waarvan alle losse draadjes aan elkaar geknoopt moeten worden. Dat kost heel veel tijd.”

Reparatie
Dat de exacte locatie van de kabelbreuk donderdagavond rond 20.30 uur nog niet was opgespoord, bemoeilijkt de reparatie. „We weten dat het bij Elst in de buurt is, maar zijn nog op zoek waar de kabel precies gebroken is”, aldus de woordvoerder.

Ziggo probeert getroffen klanten aan een signaal te helpen door deze om te leiden en 'via de andere kant binnen te laten komen', aldus de woordvoerder. Het is nog onduidelijk of dit gaat lukken.

Vergoeding
Mensen die willen weten of ze een vergoeding kunnen krijgen voor de urenlange storing in de vorm van bijvoorbeeld een gedeeltelijke teruggaaf van het abonnementsgeld, wordengeadviseerd daarover de klantenservice te bellen. „Dat kan per abonnement verschillend zijn.”

Vele klanten melden zich op Twitter bij Ziggo, dat daar excuses aanbiedt voor de langdurige storing.

De storingsmelding van Ziggo op de televisie van Marcel Gidding in Nijmegen.
Volledig scherm
De storingsmelding van Ziggo op de televisie van Marcel Gidding in Nijmegen. © Marcel Gidding