Voetgangers over de brug kunnen een blik werpen door de lange Notenlaan richting de Kasteeltuin.
Volledig scherm
Voetgangers over de brug kunnen een blik werpen door de lange Notenlaan richting de Kasteeltuin. © Korth Tielens Architecten

Na de Slingertunnel krijgt Elst een Slingerbrug

ELST - Terwijl de Slingertunnel onder het spoor bij station Elst bijna klaar is, wordt er getekend aan een nieuwe brug over het spoor in Park Lingezegen,iets ten noorden van de Linge.

Het ontwerp is... een Slingerbrug!

Spoorwegovergangen
De Overbetuwse politiek gaf deze week voor het eerst haar mening over het 20 miljoen euro kostende plan, om van de spoorwegovergangen aan de Rijksweg-Noord en de 1e Weteringsewal af te komen. Dit door de bouw van een tunneleen viaduct.

Recreanten
Tijdens de bespreking kwam ook het plan van Park Lingezegen aan bod. Die wil halverwege de Linge en de gemeentegrens met Arnhem een fiets- en voetgangersviaduct bouwen. Hierdoor kunnenrecreanten naar beide zijden van de spoorlijn van Park Lingezegen gaan.

'Prachtig ontwerp'
Wethouder Hol is enthousiast over de schetsen. „Het is een pareltje in het Park Lingezegen aan het worden", liet hij de fracties weten. „Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is een soort Slingerbrug. Een prachtig ontwerp; een echte 'drager' van het park."
Eigenlijk zou op deze plek ook een tunneltje komen. Maar de prijs was Park Lingezegen toch iets te fors: 3,4 miljoen euro. Een brug over het spoorkost ongeveer de helft.

Privacy
Hol benadrukt dat er nog wel goede afspraken moeten worden gemaakt met beide bedrijven aan de Rijksweg-Noord, die de slingerende toeritten pal naast hun erf krijgen. „Vooral vanuit oogpunt van privacy is zo'n hoog ontwerp wel even iets anders dan een tunnelaf- en toerit."

De Slingerbrug kan bij calamiteiten ook gebruikt worden door ambulance en politie.

Het ontwerp voor de Slingerbrug
Volledig scherm
Het ontwerp voor de Slingerbrug © Korth Tielens Architecten
Er wordt een minimaal aantal steunpilaren geplaatst rond de spoorwegovergang.
Volledig scherm
Er wordt een minimaal aantal steunpilaren geplaatst rond de spoorwegovergang. © Korth Tielens Architecten