Wegwerkzaamheden aan een andere spoortunnel in Elst; de Slingertunnel.
Volledig scherm
Wegwerkzaamheden aan een andere spoortunnel in Elst; de Slingertunnel. © DG

Politiek stemt in met spoortunnel én -viaduct Elst

ELST - De bouw van nog een spoortunnel en spoorviaduct in Elst én de gemeentelijke bijdrage van 6,6 miljoen euro krijgen de zegen van de Overbetuwse politiek.

Diverse fracties hebben nog wel wat twijfels over de megaprojecten.

Alternatieven
Waar voor CDA en VVD de schop niet snel genoeg de grond in kan bij de Rijksweg-Noord en de 1e Weteringsewal, leven bij veel andere fracties vooral de vragen of er voldoende alternatieven zijn onderzocht en de verkeersstromen wel goed genoeg zijn bestudeerd.

Haastig opgesteld
Zelfs collegepartij D66 is kritisch: is het doortrekken van de Ceintuurbaan tot aan de Grote Molenstraat wel goed bekeken?Ook GBO gaf aan dat er discussie binnen de fractie is. En GroenLinks vindt dat het plante haastig is opgesteld, zonder voldoende onderzoek.

Doorpakken
Wethouder Jan van Baal benadrukt dat er juist hard gewerkt is om 13,5 miljoen euro aan subsidies binnen te schrapen. En dat je dan soms moet doorpakken, om die bedragen niet mis te lopen. Want er hoeft wat Van Baal betreft niet getwijfeld te worden aan die miljoenensubsidies, hoewel sommige fracties vrezen dat de toezeggingen 'niet hard' zijn. „Als wij op 1 november een positief besluit nemen, volgt het besluit van de provincie een paar dagen later. En de rijksbijdragen zijn al zeker."

Aanbestedingsvoordeel
Wat de financiële risico's betreft, maaktwethouder Hol zich geen zorgen. „We hebben de financiën goed in de greep." En hij had nog een nieuwtje. „We zouden zelfs, als dat gebeurt, een aanbestedingsvoordeel kunnen hebben. Het is dan voor het eerst in Nederland dat een project van ProRail een eventueel voordeel aan de gemeente gunt."