Volledig scherm
Dorine Maresch is in Doesburg al aan haar tweede modezaak toe. Foto Theo Kock © DE GELDERLANDER

Ondernemen op eigen kracht in Doesburg

DOESBURG - Dorine Maresch en Fred de Brouwer hebben geen dag spijt dat ze in Doesburg een zaak zijn begonnen. Voor beide ondernemers is hun intuïtie het kompas. 

Dorine Maresch uit Ellecom had een pittige start in Doesburg. Ze tekende haar huurcontract in 2008 en kort daarop brak de economische crisis uit. ,,In april 2009 ging er al een merk failliet en moest ik die collectie al in de sale gooien’’, zegt eigenares Dorine Maresch (54) van Door Mode en sinds vorig jaar ook van Labels by Door, haar tweede vestiging in  in de Doesburgse Kerkstraat. ,,De eerste drie jaar waren pittig. Ik draaide net quitte. Daarna ging het steeds beter.’’

Deense en Franse modehuizen

Quote

Ik merk dat mensen Doetinchem links laten liggen.

Dorine Maresch, onderneemster in Doesburg

Ze verkoopt mode van Nederlandse, Deense en Franse modehuizen. ,,De kleding wordt niet in Nederland en omliggende landen gemaakt. Dat is onbetaalbaar, maar wel in fabrieken in China die in Nederlandse handen zijn of in Polen, Italië en Portugal.’’ 

Van haar klantenkring komt 30 procent uit Doesburg en 70 procent uit omliggende dorpen. ,,In het weekend zijn er natuurlijk ook veel toeristen. Ik merk de laatste tijd dat de mensen Doetinchem links laten liggen, want ik krijg veel mensen uit die stad.’’

Camping en B&B

,,In het begin zat ik op maandag dicht. Totdat ik een keer 's maandags naar de kapper ging en zo veel mensen zag lopen. Mensen die hier in het weekend op de camping hebben gestaan of een huisje of B&B hebben gehuurd, moeten er vaak op maandagochtend om twaalf uur uit. Voor ze terug naar huis gaan, willen ze nog wel even shoppen. 

,,Ik was daar net mee begonnen en twijfelde of ik daar wel verstandig aan had gedaan. Tot ik op maandagmiddag een grote vis binnen hengelde. Toen dacht ik: nooit meer twijfelen.’’

Zonder marktonderzoek

Dorine Maresch, dochter van ondernemers met een modezaak in Dieren, begon zonder marktonderzoek en puur op intuïtie in Doesburg. ,,Ik vind dat je altijd van je eigen kracht moet uitgaan. Ze zeggen wel eens tegen me: 'Dorine, wat ben je snel met de uitverkoop.' Ik begin daarmee als ik denk dat het daar tijd voor is en kijk niet wanneer anderen daaraan toe zijn.’’

Sportievere merken

In 2016 vindt Maresch het tijd voor een tweede zaak. ,,Na zevenenhalf jaar met de revitalisering in volle gang dacht ik: wat kan ik nog verbeteren? De leegstand was voorbij. Door Mode liep als een trein en ik had het gevoel dat ik een beter onderscheid tussen de merken moest maken. Zo ontstond Labels by Door aan de overkant van de Kerkstraat met sportievere merken. Door Mode verkoopt exclusieve kleding.’’

BIJONSkado

Volledig scherm
Fred de Brouwer in zijn cadeauwinkel aan de Doesburgse Kerkstraat. Foto Theo Kock © DE GELDERLANDER

Fred de Brouwer uit Westervoort wilde een winkel beginnen en keek rond in Arnhem, Zutphen en Deventer. Het werd Doesburg. 

Hij speelde regelmatig met de gedachte 'ooit iets voor zichzelf' te beginnen. Als leidinggevende bij grote bedrijven begon hem de cultuur van 'genoeg is niet genoeg' steeds meer tegen te staan. 

Dik twee jaar geleden voegt Fred de Brouwer (53) de daad bij het woord en gaat op zoek naar een winkelpand. ,,Ik wilde een plaats waar toeristen komen, dus mijn woonplaats Westervoort was geen optie. Ik ben in Arnhem, Zutphen en Deventer gaan kijken. Of de huren waren
huge of het voelde niet goed.’’

Op de koffie

Quote

Voor het assortiment golden twee voorwaarden: niet bederfelijk en niet aan mode onderhevig.

Ondernemer Fred de Brouwer in Doesburg

Hij vindt uiteindelijk een pand in hartje Doesburg met een kelder. ,,Mijn oma kwam uit Doesburg, dus ik heb wel wat met dit stadje. En het pand sprak me meteen aan.

,,Bij diverse ondernemers ben ik vervolgens op de koffie gegaan om te vragen hoe dat gaat: ondernemen in Doesburg. Ik kreeg eerlijke informatie. Je leert hier snel nieuwe mensen kennen. En dan maakt het niet uit of je een topondernemer bent of een starter, zoals ik. Voor het assortiment golden twee voorwaarden: het mocht niet bederfelijk en aan mode onderhevig zijn.’’

Bunzlau Castle

Het werd de winkel BIJONSkado met een ruime keus aan klankschalen in de kelder.  ,,De cadeauartikelen liggen dicht bij mij.  Ik heb wat met klankschalen en Afrika. We verkopen ook  Marokkaanse lampen, edelstenen, sieraden, wierook en Pools aardwerk van Bunzlau Castle. Dit aardewerk hebben we eens in Arnhem gezien. Mijn vrouw zei direct: als we een winkel hebben, moeten we dat merk verkopen.’’

Quote

Ik kan nu nog niet volledig van de winkel leven.

Fred de Brouwer van BIJONSkado in Doesburg

Voor een starter draait BIJONSkado heel redelijk. ,,Ik kan nu nog niet volledig van de winkel leven’’, zegt hij. ,,Dat is voor nu niet erg, omdat ik neveninkomsten heb en omdat mijn vrouw een baan heeft. Het voor- en naseizoen is hier rustig. Dan heb je voornamelijk grijs publiek in de winkel en deze mensen hebben hun hele huis vol. Daar verkoop je niet veel meer aan. Gelukkig zit er een stijgende lijn in de zaak.’’

Volledig scherm
De afdeling klankschalen in de kelder van BIJONSkado. Foto Theo Kock © DE GELDERLANDER

Liemers