Volledig scherm
© PR

Klassiek: Cécile Huijnen en Marieke Grotenhuis - Dance!

RECENSIE - Op 23 december verschijnt in de papieren editie van de bijlage Uit&Thuis mijn interview met de violiste Cécile Huijnen. Dit naar aanleiding van de aanstaande Nieuwjaarsconcerten van Het Gelders Orkest, waarop zij samen met Marieke Grotenhuis op accordeon de hoofdrol zal vertolken. Deze keer staat de cd Dance!, die beide dames bij Challenge Classics hebben uitgebracht, alvast als smaakmaker online centraal.

Perfecte match
Huijnen en Grotenhuis vormen een perfecte match als het gaat om techniek, uitstraling en vooral muzikaliteit. Hun programma en uitvoering bevallen mij veel beter dan het soortgelijke schijfje dat Lavinia Meijer en Carel Kraayenhof onlangs produceerden (zie elders op deze site). Bij Huijnen en Grotenhuis is de programmaopbouw ook veel rijker. En laten we eerlijk wezen: een viool combineert gewoon beter met de accordeon.

Moeiteloos
Moeiteloos dompelen de dames ons onder in de melancholie van de Roemeense Volksdansen opus 7 van Bartók en de Slavische Dans opus 46, nr. 1 van Dvorák. En de titel Dance! staat er natuurlijk niet voor niets. Soms wordt er gehuppeld (zoals in de Humoresque van Dvorák), zwoel tegen elkaar aan geschuurd (Café 1930 van Piazzolla) of uitgelaten geswingd (Nightclub 1960 van Piazzolla).

Bezinning
Mooi dat Cécile Huijnen en Marieke Grotenhuis ook regelmatig momenten van rust en bezinning inlassen (bijvoorbeeld Abodah van Bloch, ooit gecomponeerd voor Yehudi Menuhin, en het Adagio van Kodály). De finale gooit het weer over een ándere boeg: Souvenir van Kupkovic start olijk en biedt vrijwel onmiddellijk vuurwerk à la Paganini. Huijnen strooit hier kwistig met glissandi. Adembenemend!