Volledig scherm

Klassiek: Liedkunst op het hoogste niveau

RECENSIE - Dat bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers prima liedvertolkers zijn, wisten we al van hun eerdere cd voor het label Challenge Classics. Hun nieuwe release Alle Lust will Ewigkeit gaat nog een stap verder: in de grotendeels onbekende muziek van de Duits-Nederlandse componist Julius Röntgen (Leipzig 1855-Utrecht 1932) horen we liedkunst op het hoogste niveau.

Cultuurgoed
De keuze van juist deze muziek is belangwekkend omdat hiermee weer een nieuwe stap wordt gezet in het verkennen van ons eigen muzikale cultuurgoed. Muuse en Van Weers trakteren op de nodige verrassingen en bieden een brede waaier aan zangrepertoire. Van de deels bespiegelende, deels speelse Amoreuse Liedekens in Middelnederlands uit 1889 tot de betoverende Chinesische Lieder uit 1916. Conclusie: in het schrijven van liederen doet Röntgen niet of nauwelijks onder voor zijn (laat)romantische collega's uit de rest van Europa.

Verdieping
Bariton en pianiste voelen elkaar haarfijn aan en vormen een perfecte eenheid. Van Weers zorgt keer op keer voor een uitgekiende, sfeerrijke omkadering die Muuse alle ruimte biedt intens de verdieping op te zoeken. Zijn articulatie en dictie zijn superieur maar staan spontaniteit niet in de weg. Ieder lied wordt als een parelend kleinood gepresenteerd.

Ironie
Ook met de programmaopbouw met teksten van Goethe, Nietzsche, Bethge en Morgenstern is niets mis. De afwisseling in dramatiek, lyriek, ironie én humor werkt adembenemend en voert na een klein uur tot een indrukwekkende finale: Charon, a Modern Greek Ballad uit 1911 op tekst van Trevelyan, een zwager van de componist.

Dodenrivier
Hier hoor je Röntgen in al zijn grootheid. Heel intens, wanneer de mythische schipper op de dodenrivier zelf aan het woord is. Dit langere lied werd voltooid korte tijd na het overlijden van Gustav Mahler.
Al luisterend naar dit recital, ga je vanzelf op een vervolg hopen. Robbert , Micha en Challenge: please, go for it!

  1. Vakman Jeffreys kijkt terug
    Recensie

    Vakman Jeffreys kijkt terug

    Garland Jeffreys (73), die de laatste jaren productiever is dan ooit, blikt op zijn nieuwe plaat 14 Steps to Harlem terug op zijn leven en zijn carrière. De multiculturele New Yorker maakte de uitgave van het album weer mede mogelijk via crowdfunding, zoals hij dat ook deed bij voorganger Truth serum. Deze opvolger is overtuigender, al haalt-ie niet het hoge niveau van The king of in between, waarmee Jeffreys zich vijf jaar geleden weer echt op de kaart zette.