Volledig scherm
Marietta Petkova - Préludes (Bach, Chopin en Scriabin). © PR

Klassiek: Marietta Petkova houdt luisteraars in haar ban

RECENSIE - Pianoliefhebbers zitten goed deze maand. Zoals 15 oktober gesignaleerd in deze rubriek is de luisterrijke nieuwe cd van Hannes Minnaar met korting leverbaar tijdens de vertrouwde actie Aangenaam Klassiek. En er valt nog meer moois te melden.

Marietta Petkova viert haar zilveren jubileum op de Nederlandse concertpodia met een romantisch, live in Zwitserland opgenomen dubbelalbum Préludes plus een nieuwe tournee.

Persoonlijke toets
Heel verrassend vond haar eerste concert afgelopen zaterdag niet plaats op één van de grote podia in de Randstad maar in de veel intiemere, relatief eenvoudige ambiance van het Verenigingsgebouw in Overasselt. Daar speelde ze, onder meer, een selectie van preludes van Chopin en Scriabin. Heel knap. Met een extra aantrekkelijke persoonlijke toets in de vorm van sympathieke woorden over de muziek en haar makers.

Juist die ontwapenende communicatie tussen pianiste en publiek verleent optredens van Petkova altijd weer een meerwaarde.

Intensief
Het concept om twee cd's te wijden aan het fenomeen 'voorspel' blijkt uitstekend te werken. De in Bulgarije, Oostenrijk, Canada, Hongarije en Nederland gevormde pianiste laat zich horen in niet minder dan 42 preludes, stuk voor stuk intensieve miniaturen (soms niet langer dan een halve minuut) die het uiterste van concentratie en interpretatie vragen.

In korte en wat langere composities weet ze moeiteloos de kern te raken en de luisteraar in haar ban te houden.

Toucher
Bachs 6 Kleine Präludien BWV 933-938 dienen als niet al te ingewikkelde binnenkomer (in Overasselt speelde Petkova er eentje als toegift). Complexer klinken de 24 Preludes opus 11 van Scriabin. De pianiste legt er haar hele ziel en zaligheid in en dat levert adembenemend luisterplezier op. Meesterlijk zoals ze met haar fraaie toucher de mooiste kleuren tevoorschijn haalt.

Melancholie
De tweede cd is helemaal aan 24 Preludes opus 28 van Chopin gewijd. Ook hier trekt Marietta Petkova haar eigen plan. Ze stopt behoorlijk wat rubato in de overbekende klanken. Door dit (door het muzikale verhaal ingegeven) versnellen en vertragen van het tempo klinkt Chopins melancholie toch weer net even anders.

Coming Soon