Koninklijk Concertgebouworkest en Daniele Gatti - Berlioz, Symphonie Fantastique en werken van Wagner.
Volledig scherm
Koninklijk Concertgebouworkest en Daniele Gatti - Berlioz, Symphonie Fantastique en werken van Wagner. © PR

Klassiek: Memorabel concert meemaken op de eerste rang voor de tv

RECENSIE - Op 5 oktober vroeg ik me in deze rubriek af hoe de nieuwe opname van de Symphonie Fantastique van Berlioz uit Amsterdam zou klinken. Inmiddels kan ik ook schrijven hoe die er uit zíet.

Eigen label
Van de memorabele voorjaarsconcerten aan de vooravond van de nieuwe periode met chef-dirigent Daniele Gatti is namelijk niet alleen een cd met Berlioz verschenen. De nieuwe blu-ray van het eigen label van het Koninklijk Concertgebouworkest bevat het complete concertprogramma vanuit de Van Baerlestraat, inclusief Wagners ouverture Tannhäuser en Orpheus van Liszt. Mooi meegenomen want nu kun je álles meemaken. De cameravoering is immers om door een ringetje te halen.

Sacrale melancholie
Gatti voelt zich helemaal thuis in het romantische repertoire. Door de ouverture Tannhäuser (Dresdenversie) iets langzamer te nemen, raakt hij op een verrassende wijze aan de sacrale melancholie van dit ijzeren repertoire. De dirigent zet het rubato sowieso effectief in. Climaxen krijgen qua tempo een extra tandje er bij.

Raadsel
Waarom het niet bijster interessante symfonisch gedicht Orpheus van Liszt hier opduikt? Mij is het een raadsel. Daar was beslist wel een ander stuk voor te vinden geweest - al speelt de concertmeester zich hier letterlijk mooi in de kijker. De keuze is merkwaardig, zeker op zo'n prestigieuze uitvoering waarop Gatti geacht wordt zich voor zijn orkest en publiek te profileren. Dat laatste lukt na de pauze gelukkig wel met het echte pièce de résistance: de Symphonie Fantastique van Berlioz.

Hier geeft Gatti het programma alle ruimte al bewaart hij zijn grootste troefkaarten tot de laatste twee delen. Adembenemend

Lastig
U voelt het al aankomen: het maken van een keuze tussen de recente Harding-cd en deze blu-ray is best lastig. Beide interpretaties zijn aan elkaar gewaagd en scoren hoog. Maar de opname van Gatti biedt ook visueel veel te genieten - alsof je het concert zelf werkelijk op de eerste rang meemaakt - en dat trekt me uiteindelijk in het 'Amsterdamse kamp'.

Ik ben benieuwd hoe de relatie tussen Daniele Gatti en het Koninklijk Concertgebouworkest zich de komende tijd gaat ontwikkelen. De chemie is er, nu de betovering nog!

Hector Berlioz: Symphonie fantastique: III. Scene in the Fields Royal Concertgebouw Orchestra Daniele Gatti Now available at Apple Music, Amazon, Arkiv and JPC RCO 16006