Volledig scherm
© Albumhoesje

Klassiek: Mozart live in optima forma

RECENSIE - Twee jaar geleden stonden Rosanne van Sandwijk en Kristian Bezuidenhout tijdens de 120e (!) tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw op de podia van de Nijmeegse Vereeniging en het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. Ze presenteerden daar een aantrekkelijk samengestelde Mozart Akademie, zeg maar een 'All Amadeus' programma.

Briljant
De fortepianospeler dirigeerde niet alleen de ouverture Lucio Silla KV 135 en de Linzersymfonie KV 425 maar soleerde ook in twee pianoconcerten. De mezzosopraan - eind van dit jaar in Amsterdam te horen in Wagners Parsifal en in maart 2017 te gast bij Het Gelders Orkest - voegde zich na de pauze bij hem voor de grote briljante concertaria Ch'io mi scordi di te KV 505 en de melancholieke toegift Abendempfindung KV 523. Via de webwinkel van het orkest is daarvan nu een album verkrijgbaar dat Mozarts muziek live in optima forma presenteert.

Visie
Zoals altijd speelt het orkest vol passie. Het laat door zijn eigenwijze, historisch getrouwe vertolking de luisteraar in de waan dat de inkt van de muziek nog maar net is opgedroogd. Dit levert twee heerlijke cd's op. Ik val allereerst voor de gekozen, totaal verschillende concerten - het Pianoconcert nr. 13 in F KV 413 en het Pianoconcert nr. 22 in Es KV 482. Bezuidenhout articuleert en fraseert dat het een lieve lust is. Zijn spel biedt een hoogst persoonlijke visie met tal van verrassende momenten. Deze overbekende muziek, die al door zo vele toetsenisten is vertolkt, fleurt er op treffende wijze van op. Prachtig teamwork ook.

Kers op de pudding
Grandeur straalt uit de openingsmaten van de Linzersymfonie. Bezuidenhout laat, ook wat transparantie en gedrevenheid betreft, geen kans onbenut. De spanning van de live opname doet de rest. Als kers op de pudding fungeert de vertolking van de concertaria door Rosanne van Sandwijk. Hier raken mezzosopraan, fortepianist en orkest de muziek werkelijk in het hart. Mooi zoals de lichte lyrische stem hier versmelt met het inlevende spel van de begeleiders.

Echte kompaan
Dat er af en toe een hoestje opklinkt bij het Amsterdamse publiek deert me niet. Mijn favoriete opname met de legendarische Elly Ameling, Dalton Baldwin en het English Chamber Orchestra onder Edo de Waart heeft er een echte kompaan bij gekregen.