Volledig scherm
© cover

Klassiek: Mozarts geestelijk werk zo authentiek als het maar zijn kan

RECENSIE - De fameuze Salzburger Festspiele behoren al weer een paar weken tot het verleden. Maar echt voorbij is het natuurlijk nooit. EuroArts houdt de herinnering aan de edities van 2012 en 2013 vast door middel van de uitgave van twee dvd's met memorabele uitvoeringen onder leiding van wijlen Nikolaus Harnoncourt.

Ambiance
De ambiance van de Dom van Salzburg (het liturgisch centrum waar veel van Mozarts kerkmuziek haar eerste opvoering beleefde), de inzet van een authentiek instrumentarium en de aanpak van de gelauwerde dirigent garanderen een zo stijlgetrouwe uitvoering. En daarbij is de organisatie best ver gegaan. Om de akoestiek uit de tijd van Mozart zoveel mogelijk te benaderen werden zelfs de wandkleden uit het Dommuseum gehaald die in de achttiende eeuw tegen de wanden van de kathedraal hingen.

Plaatje
Kijken en luisteren naar de Missa longa KV 262 en de Litaniae de venerabile altaris sacramento KV 243 geeft een heerlijke impressie van deze bijzondere 'geestelijke' opening van de Festspiele van 2012. Koor, orkest en ruimte ondersteunen elkaar zeker als het gaat om het visuele aspect. En let eens op die dwingende ogen van de dirigent. Ze rollen bijna uit hun kassen. Het solistenkwartet is in alle opzichten een pláátje. De Spaanse sopraan Sylvia Schwartz steelt met haar fluwelen stem de show (Dulcissimum convivium), maar ook de Oostenrijkse mezzosopraan Elisabeth von Magnus (dochter van de dirigent), de Engelse tenor Jeremy Ovenden en de Oostenrijkse bariton Florian Boesch zetten luisterrijke vertolkingen neer. De tenor schittert in de aria Panis vivus.

Treffend
De tweede dvd neemt ons mee naar Haydns oratorium Die Jahreszeiten zoals dat in 2013 werd uitgevoerd in het Grosses Festspielhaus. Hier weet Harnoncourt met zijn Weense koor en de beroemde Philharmoniker, en de solisten Dorothea Röschmann, sopraan, Michael Schade, tenor, en wederom Florian Boesch te imponeren én te ontwapenen door onopgesmukte, spontane vertolkingen. De documentaire Nikolaus Harnoncourt rehearsing Joseph Haydn's The Seasons van de hand van Eric Schulz rondt het monument voor dit jaarlijkse Salzburgse spektakel en de grote Harnoncourt op treffende wijze af.

For the Ouverture spirituelle, featuring sacred music within the Salzburg Festival, Nikolaus Harnoncourt chose two seldom heard works by Mozart. Together with the Arnold Schoenberg Chor and his Concentus Musicus Wien ensemble, he conducts the Litaniae de venerabili altaris sacramento K.243 and the Missa longa in C major K.262 in the unique venue that is Salzburg Cathedral, a jewel of Baroque architecture. These two highly expressive works were written by Mozart when he was a mere twenty years old.
  1. Vakman Jeffreys kijkt terug
    Recensie

    Vakman Jeffreys kijkt terug

    Garland Jeffreys (73), die de laatste jaren productiever is dan ooit, blikt op zijn nieuwe plaat 14 Steps to Harlem terug op zijn leven en zijn carrière. De multiculturele New Yorker maakte de uitgave van het album weer mede mogelijk via crowdfunding, zoals hij dat ook deed bij voorganger Truth serum. Deze opvolger is overtuigender, al haalt-ie niet het hoge niveau van The king of in between, waarmee Jeffreys zich vijf jaar geleden weer echt op de kaart zette.