Volledig scherm
Solisten, Arnold Schoenberg Chor, Concentus Musicus Wien en Nikolaus Harnoncourt - Beethoven, Missa Solemnis. © PR

Klassiek: Ontroering in magistrale uitvoering

RECENSIE - Met Beethovens Missa Solemnis heb ik altijd een haat/liefde verhouding gehad. Mooi maar lastig en bijna nooit tot volle tevredenheid uitgevoerd. Live noch op geluidsdragers.

Er zijn zelfs topdirigenten de mist in gegaan met Beethovens grootste kerkmuzikale opus. Zoals Karl Böhm die op DG te langzaam dirigeert, terwijl de opnamekwaliteit ook niet alles is.

Testament
Maar tijdens het beluisteren van deze nieuwe Sony-opname ben ik voor de bijl gegaan. Dit is een Missa Solemnis om te koesteren en intens van te genieten. Volop ontroering, aangestuurd in een magistrale uitvoering. Voorbij alle technische problemen.

De registratie vond plaats tijdens de laatste concerten in Graz (afgelopen zomer) van de daarna met openbare optredens gestopte maestro Nikolaus Harnoncourt. De inmiddels overleden dirigent zag deze uitvoering graag uitgebracht als de laatste cd uit zijn lange muzikale loopbaan en Sony heeft die wens gehonoreerd.

Samen met de recente release van twee Beethovensymfonieën (eerder hier besproken) vormt de postume uitgave dan ook Harnoncourts klinkende testament.

Intense devotie
Wat de nieuwe schijf zo bijzonder maakt? Het Arnold Schoenberg Chor, de solisten en het orkest Concentus Musicus Wien bieden onder inspiratie van de meester een verfrissende visie die uitmunt in intense devotie. Neem nou het vocale kwartet: sopraan Laura Aikin, mezzosopraan Bernarda Fink, tenor Johannes Chum en bas Ruben Drole beseffen dat ze niet met opera of theater maar met liturgie bezig zijn. Dat maakt hun bijdragen in het Sanctus, Benedictus en vooral in het Credo zeer indrukwekkend.

Over die geloofsbelijdenis gesproken: het middendeel Et incarnatus est en het aansluitende Crucifixus klinken ongekend aangrijpend.

Grandeur
Bij koor en orkest overheerst allereerst transparantie. Ook tekstuele betrokkenheid staat hoog in het vaandel. Lof tevens voor de energieke inbreng van het koper. Dit vergroot de grandeur en dramatiek op niet onaanzienlijke wijze.

De recente uitgave van de Missa Solemnis met Bernard Haitink op de bok (BR Klassik) komt in vergelijking meer gepolijst over maar die aanpak leidt soms tot saaiheid.

Saai is Harnoncourt echter nooit. Zelfs in zijn laatste opname weet hij je nog bij de keel te grijpen. Maestro, dankjewel!