Volledig scherm
© Menahem Pressler

Klassiek: 's Werelds oudste concertpianist fascineert als nooit tevoren

RECENSIE - De live uitzending van dit 'Sylvesterkonzert' vanuit de Berlijnse Philharmonie mocht ik oudejaarsdag 2014 in CineMec Ede presenteren. Daar was ik met ruim 100 bioscoopgangers getuige van een bijzondere uitvoering met een charismatische pianist die nu gelukkig door EuroArts op blu-ray is uitgebracht.

Mengeling
Het programma is zoals ieder jaar bij de Berliner een mengeling van verrassende items en vertrouwd repertoire. Zo'n stuk als de Háry János Suite van Kodály valt natuurlijk in de laatste categorie. Net als de twee Slavische Dansen van Dvorák en de Eerste Gayaneh Suite van Khatchaturian. Maar met de vijf dansen uit Les Indes galantes van Rameau begeven het fameuze Berlijnse orkest en zijn sterdirigent Sir Simon Rattle zich op relatief onbekend terrein. Heel aardig om te zien en te horen hoe zo'n romantisch georiënteerd gezelschap zich door de hupse barokke klanken heen slaat. Puristen zullen snel verder zappen maar ik vind het wel wat hebben. Zeker omdat het orkest duidelijk zichzelf blijft.

Wereldpodium
De reeds genoemde overige stukken uit het galaconcert leveren telkens weer een muzikaal feestje op. Rattle en zijn musici zijn zoals altijd weer top-of- the-bill. Genoeg reden om deze blu-ray niet te missen. Haar grootste belang dankt deze uitgave echter aan de registratie van het optreden op dit wereldpodium van 's werelds oudste pianist in een van Mozarts mooiste pianoconcerten. De beroemde meester achter de toetsen Menahem Pressler (1923) moest ruim 90 jaar wachten voordat hij met de Berliner mocht samenspelen. In het Pianoconcert nr. 23 in A, KV 488 laat Pressler - ooit de drijvende kracht binnen het Beaux Arts Trio - horen hoe soeverein zijn klassieke, naar binnen gerichte manier van pianospelen nog steeds overkomt. Prachtig voorbeeld is het ontroerende middendeel.

Legendes
De kwetsbare aimabele oude man fascineert als nooit tevoren met zijn levenslustige en zorgvuldig opgebouwde voordracht. Het sleept ons naar een tijd toen de namen van legendes als Clara Haskil (1895-1960), Géza Anda (1921-1976) en Ingrid Haebler (1926) op de affiches stonden. Heerlijk. Ontroerende toegift ook. En dan is er nog die drie kwartier durende documentaire The Life I Love van Grete Liffers. Fantastisch om zo rechtstreeks met Menahem Pressler te kunnen kennismaken. Als vader, leraar en kunstenaar, maar vooral als mens, altijd weer op zoektocht naar wat er écht toe doet.

Full-length concert: http://www.digitalconcerthall.com/concert/20332/?a=youtube&c=true W. A. Mozart: Piano Concerto No. 23 in A major K. 488 / Menahem Pressler, piano · Sir Simon Rattle, conductor · Berliner Philharmoniker / Recorded at the Berlin Philharmonie, 31 December 2014 The Berliner Philharmoniker's Digital Concert Hall: http://www.digitalconcerthall.com Subscribe to our newsletter: http://www.digitalconcerthall.com/newsletter Website of the Berliner Philharmoniker: http://www.berliner-philharmoniker.de
  1. Vakman Jeffreys kijkt terug
    Recensie

    Vakman Jeffreys kijkt terug

    Garland Jeffreys (73), die de laatste jaren productiever is dan ooit, blikt op zijn nieuwe plaat 14 Steps to Harlem terug op zijn leven en zijn carrière. De multiculturele New Yorker maakte de uitgave van het album weer mede mogelijk via crowdfunding, zoals hij dat ook deed bij voorganger Truth serum. Deze opvolger is overtuigender, al haalt-ie niet het hoge niveau van The king of in between, waarmee Jeffreys zich vijf jaar geleden weer echt op de kaart zette.