Volledig scherm
© PR

Klassiek: violiste in de overdrive tijdens solo's

RECENSIE - Voor de violiste Lisa Jacobs (1985) zijn het drukke tijden. Op 24 juni vindt het releaseconcert plaats van haar nieuwe cd L'Arte del Violino in de Leidse Pieterskerk. En dat is tegelijkertijd een onderdeel van het allereerste, tweedaagse Festival Leiden Life 2016, Jacobs' eigen muziekfeestje dat morgen van start gaat.

Het festival wordt door Jacobs aangekondigd als 'een culturele (her)ontdekkingstocht ... met spannende samenwerkingen'. Heel mooi. Maar op de 24 juni door Cobra uit te brengen cd met 3 concerten uit L'Arte del Violino van de Amsterdamse muziekmeester Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) gaat het er meer voorspelbaar aan toe.

Tandje extra
Het veertien leden tellende, één jaar oude begeleidingsensemble The String Soloists uit Amsterdam kun je dan ook geen nieuwlichters noemen; het speelt blijkbaar liever degelijk en verzorgd. Niet avontuurlijk genoeg. Te netjes dus.

Ook de continuopartij mist net dat tandje extra. De klavecinist beperkt zich tot een bijna plichtmatige invulling.

Lastige posities
Weinig leven in de brouwerij dan? Zeker. Tot die omvangrijke Capricci (zeg maar de uitgebreide cadensen voor de solist die de tijdsduur van de afzonderlijke delen flink oprekken) opduiken. Wanneer het orkest stopt, gooit de violiste als het ware de haren los. Je hoort haar denken: zo, nu ik! Dubbelgrepen, lastige posities van de linkerhand en moeilijke streektechnieken: Jacobs gaat er mee in de overdrive.

Nieuwsgierig
Technische beheersing wordt in één adem gekoppeld aan een dieper muzikaal inlevingsvermogen. Gelukkig. De soliste onderstreept op treffende wijze de revolutionaire trekjes van Locatelli's 'Kunst van de Viool'.

De eerste track van het schijfje (het ruim tien minuten durende Andante uit het Vioolconcert nr. 2 in g, opus 3) biedt meteen een mooie staalkaart en maakt nieuwsgierig naar Jacobs' visie op die veel bekendere en nóg lastigere Capricci van Paganini. Een volgend project?

Maarten-Jan Dongelmans