Volledig scherm

Klassiek: Weense delicatessen uit Nieuw-Zeeland

RECENSIE - In de tijd van Haydn en Mozart gold de Bohemer Leopold Kozeluch (1747-1818) in Wenen als dé expert in het schrijven van sonates voor het nieuwe instrument in huiskamer en concertzaal: de fortepiano. Daarna werd hij snel vergeten maar in Kemp English heeft Kozeluch eindelijk zijn ideale promotor gevonden.

Complete registratie
Op het bij liefhebbers van de klassieke pianomuziek zeer aan te bevelen label Grand Piano ('concertvleugel') bouwt de toetsenist uit Nieuw-Zeeland aan een complete registratie van de vijftig pianosonates van de Bohemer. Een project met vrijwel uitsluitend wereldpremières. In deel 4 vinden we vijf sonates uit 1784, het jaar waarin Mozart als pianist in de Donau metropool zijn grootste triomfen vierde.

Expert
Kemp English is zonder meer een expert. En niet alleen in zijn hoedanigheid als virtuoos pianist. De Nieuw-Zeelander assisteerde wijlen Christopher Hogwood als corrector bij de integrale uitgave van de sonates door de bekende uitgeverij Bärenreiter. English zat dus met zijn neus op de materie, voordat hij de muziek zelf ging inspelen.

Moeilijkheidsgraad
Wat mij bijzonder treft in deze collectie is de variëteit, in moeilijkheidsgraad en muzikale diepgang. Charmant toegankelijk klinkt het over de hele linie.
Soms zijn er voorbodes te horen van Ludwig van Beethoven en Franz Schubert. In de Sonate in C, opus 10, nr. 2 combineert Leopold Kozeluch verfijnde stijlelementen van Joseph Haydn met de Sturm und Drang passie van Carl Philipp Emanuel Bach.
Ware juweeltjes zijn ook de twee sonates in mineur. Hier piept de romantiek om de hoek.

Hebberig
Met Kemp English achter de toetsen van fraai klinkende en goed opgenomen pianofortes word je van Kozeluch's Weense delicatessen vanzelf hebberig. Dit is echt een cd-collectie om snel compleet aan te schaffen. By the way: van deze serie komt binnenkort al weer het zevende deel beschikbaar.

  1. Vakman Jeffreys kijkt terug
    Recensie

    Vakman Jeffreys kijkt terug

    Garland Jeffreys (73), die de laatste jaren productiever is dan ooit, blikt op zijn nieuwe plaat 14 Steps to Harlem terug op zijn leven en zijn carrière. De multiculturele New Yorker maakte de uitgave van het album weer mede mogelijk via crowdfunding, zoals hij dat ook deed bij voorganger Truth serum. Deze opvolger is overtuigender, al haalt-ie niet het hoge niveau van The king of in between, waarmee Jeffreys zich vijf jaar geleden weer echt op de kaart zette.