Volledig scherm

Klassiek: Zweedse nachtegaal zingt Noorse muziek

RECENSIE - Het WDR Sinfonieorchester Köln is één van de steunpilaren in het releaseprogramma van het Duitse label Audite. Onlangs sloot dit gerenommeerde Keulse radio-orkest zijn succesvolle cd-reeks met Schumanns orkestwerken af. Eerder speelde het al vijf schijfjes vol met symfonisch repertoire van Grieg en met name de laatste release in die serie mag hier niet onopgemerkt blijven.

Dirigent Eivind Aadland, een grote naam in Scandinavië, presenteert hier een minder bekende Grieg: die van de orkestliederen en de dansmuziek. En dat is, zeker in deze klasse uitvoering, helemaal de moeite waard.

Vleugje Wagner
Eerlijk gezegd biedt het programma slechts één echt orkestlied: Der Bergentrückte. De overige werken zijn arrangementen van liederen met piano. Maar die zijn zo geslaagd dat je het origineel al snel vergeten bent. Bijvoorbeeld Letzter Frühling. In deze gevoelige uitvoering herinnert het zeker aan Dvorák met een vleugje Wagner.

Nachtegaal
Een idioom waarin de Zweedse sopraan Camilla Tilling optimaal tot haar recht komt. De zangeres, die in Amsterdam bij De Nationale Opera ooit te horen was in Messiaens opera over Sint-Franciscus, stort zich met haar fraaie stem en natuurlijke dictie heel intens in de muziek en dat levert puur genot op. Een echte Zweedse nachtegaal kortom. Ook de qua tijdsduur bescheiden bijdrage van bariton Tom Erik Lie (Der Bergentrückte) staat als een huis.

Identiteit
De Norwegische Tänze, opus 35 ronden deze aantrekkelijke uitgave sfeerrijk af. In tegenstelling tot Brahms en Dvorák grijpt Grieg in dit genre terug op oude melodieën, hetgeen de muziek ook werkelijk een 'nationale' identiteit verleent.

Aadland geeft de vurige eerste dans meteen het volle pond en dit stuk komt dan ook heftig binnen. In de tweede en derde dans worden contrasten heerlijk uitgewerkt en is tevens aandacht voor joviale humor. Een schijf om vaak van te genieten.