Volledig scherm
Bob Tönissen in Sid&Liv, de horecazaak die eten en drinken combineert met de verkoop van het bestek, de lampen, het behang en andere artikelen. Toch goed voor 15 procent van de omzet. © Paul Rapp

Bedrijven mogen meer mixen

NIJMEGEN - Nijmegen wil meer experimenten met vermengen van horeca, winkel en diensten in de winkelstraten. ,,Dat is meer dan de koffiehoek bij Intratuin’’, zegt een expert. ,,Je moet iets unieks bieden.’’

Nieuwe ondernemers in de Nijmeegse binnenstad mogen meer gaan experimenteren met mengvormen van detailhandel, horeca en dienstverlening, ook wel bekend als blurring.

Dat staat in Binnenstad van de toekomst: programma 2017-2018, het beleidsplan van wethouder Ben van Hees (Binnenstad). 'Experimenten Regelgeving Binnenstad', zo heet het nieuwe project.

'We willen nieuwe initiatieven in de binnenstad zo veel mogelijk ondersteunen en mogelijkheden zoeken om belemmeringen weg te nemen, zoals een knellend bestemmingsplan en lokale en landelijke regelgeving. Daarom gaan we experimenteren met nieuwe mengvormen ('blurring')', schrijft Van Hees.

Blurring, Engels voor vervaging, slaat op het fenomeen dat verschillende functies van detailhandel, horeca en dienstverlening met elkaar worden vermengd. ,,Maar blurring is meer dan een wijntje in de winkel of een koffiehoek bij Intratuin, want dat is bedoeld om klanten vast te houden. Bij blurring gaat om de beleving’’, zegt Peggy de Jong. Zij is coördinator en onderzoeker van HAN Onderzoekscentrum Retail van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, dat het fenomeen heeft onderzocht. Veel ondernemers experimenteren ermee.

,,Welke factoren zijn belangrijk voor succes? Daar hebben we naar gekeken. Het belangrijkste is dat een ondernemer goed nadenkt over wat hij combineert. Dameskleding en sigaren, dat zijn bijvoorbeeld totaal verschillende doelgroepen. En het moet bijzonder zijn. Het Kruidvat verkoopt ook speelgoed, maar dat noemen we geen blurring. Het gaat om de beleving. Je moet iets unieks bieden, het moet mooi gepresenteerd zijn, een bepaalde eigenheid uitstralen.’’

Als succesvolle blurringconcepten in Nijmegen noemt ze COEF, waar je sneakers kunt kopen en je een ander kapsel kunt laten aanmeten. Verder Sid&Liv, de horecazaak die eten en drinken combineert met de verkoop van het bestek en andere artikelen. En er is hotel Prikkels, waar vrijwel de hele inrichting van de hotelkamer te koop is. Maar ook conceptstore Make My Day, waar je dames- en herenkleding kunt kopen, trendy artikelen voor in huis en waar je ook naar de kapper kunt, is zo'n geslaagd voorbeeld. Net als Wasserij De Wit, een wasserette waar je ook koffie en een biertje kunt drinken, terwijl de wasmachine draait.

Het is nog best pittig om het op een goede manier te doen, vervolgt De Jong. ,,De ondernemer moet van meer markten thuis zijn dan alleen een lekkere kop koffie schenken. En, ook heel belangrijk: de klant moet verrast blijven. De ondernemer moet blijven vernieuwen. De lat ligt hoog.’’

Volledig scherm
Michiel Vries van hotel Prikkels. De hotelkamers zijn eigenlijk extra etalages, want vrijwel alles wat je ziet is ook te koop. © Gerard Verschooten

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.