Volledig scherm
Music Meeting, een van de succesvolle culturele festivals in Nijmegen. © Gerard Verschooten

Cultuur in Nijmegen is zijn geld waard

Nijmegen scoort hoog als aantrekkelijke stad en dat komt mede door het ruime aanbod aan cultuur.  Dat levert een maatschappelijke waarde op die gelijk is aan de subsidies die Nijmegen eraan uitgeeft. Dit is een van de conclusies van een onderzoek van Atlas voor gemeenten.

Opdrachtgever is het Cultuur Netwerk Nijmegen, de gezamenlijke culturele instellingen van de stad. Zij wilden een objectief beeld krijgen van de kwaliteit van het culturele aanbod en de betekenis ervan voor de stad en de bewoners. Ook is Nijmegen vergeleken met andere steden van dezelfde omvang zoals Arnhem, Den Bosch, Alkmaar en Breda.

Waarde

Bij de berekening van de maatschappelijk waarde is het bureau uitgegaan van een breed welvaartsbegrip dat gebruikelijk is in beleidsanalyses. Dus niet alleen de bestedingen van toeristen die naar de Nijmeegse cultuurinstellingen komen. Het gaat ook om het plezier dat de bewoners van de stad ervan hebben en de sociale effecten die daar vanuit gaan. 

Een stad met een aantrekkelijk cultureel aanbod vertegenwoordigt ook ook een economische waarde op lange termijn. Zo'n stad trekt hoogopgeleide en creatieve mensen aan en dat versterkt een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven.

Podiumkunsten

Vergeleken met andere steden heeft Nijmegen een bovengemiddeld groot aanbod aan podiumkunsten. Ook biedt de stad veel festivals en archeologische monumenten. Doordat er zo veel te beleven is, bezoeken Nijmegenaren ook meer culturele evenementen dan bewoners van vergelijkbare steden.

Volgens de berekeningen van Atlas voor gemeenten is de welvaartswinst die de culturele instellingen opleveren gelijk aan de gespendeerde jaarlijkse 12 miljoen aan subsidie. Waarschijnlijk is de winst hoger omdat sommige zachte pluspunten zoals de educatieve waarde niet zijn meegenomen.

Horeca

De onderzoekers hebben ook kort aandacht besteed aan horeca. Het reguliere bedrijfsleven klaagt soms over oneerlijke concurrentie van de horeca bij gesubsidieerde instellingen.  Volgens de onderzoekers versterken in een goed lopende binnenstad winkels, horeca en culturele instellingen elkaar.  Per saldo profiteert de hele stad en ook de reguliere horeca-ondernemers van het cultureel klimaat.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.