Volledig scherm
Milan Knol en zijn vriendin Jill: vloggers. © Gerard Verschooten

Nijmeegs YouTube-stel: reclame in vlogs mag, maar maak dat duidelijk

NIJMEGEN - YouTube-vloggers maken volop sluikreclame: volgens het Commissariaat van de Media is in driekwart van de video's van vloggers niet duidelijk dat de vlogger er aan verdient. De Nijmeegse vloggers Milan Knol (25) en Jill van Dooren (22), beter bekend als Croco Jill, doen hier naar eigen zeggen niet aan mee. 

In 2015 gooit Knol vanaf z'n stoel nog een grote zak Doritos-chips de lucht in. Het is het begin van een meer dan 1 miljoen keer bekeken vlog op YouTube, waarin hij z'n veelal jonge kijkers oproept Doritos-chips te eten en mee te doen aan de Doritos Roulette Challenge.

Toch is er volgens de populaire vlogger zelf géén sprake van sluikreclame in deze video uit 2015. Hij wordt er voor betaald en laat dat de kijker zien. ,,Door onder in beeld een tekstje te zetten dat deze video betaalde content bevat, laat ik weten dat ik reclame maak. Hierbij is het voor de kijker al duidelijk dat ik er geld voor krijg’’, zegt Knol.

Drie manieren

Quote

Ik denk dat ik 1 à 2 keer per maand zulke video's maak.

Milan Knol, vlogger
Volledig scherm
Milan Knol achter zijn computer. © Gerard Verschooten

In het verleden deed ook hij er nog volop aan mee, geeft hij toe. Totdat hij anderhalf jaar geleden een consumentenprogramma zag over de effecten. ,,Er ging een wereld voor me open. Ik maak al vele jaren vlogs en lette daar eerst nooit op. Voor fastfood en games maakte ik ongegeneerd reclame, terwijl ik er geld voor kreeg’’, zegt hij.

Vlak na de uitzending schakelde hij een advocaat in die de ongeschreven wetten op een rijtje zette. ,,Sindsdien maak ik reclames op drie manieren duidelijk: ik zeg in het begin dat ik gesponsord word, zet het in de beschrijving van de video en zorg voor een vakje aan het begin waarin staat dat de video product placement bevat. Ik denk dat ik 1 à 2 keer per maand zulke video's maak, vooral voor fastfood-, games- en elektronicabedrijven.’’

Merken noemen

Quote

Je moet er op gewezen worden dat sluikreclame maken niet de bedoeling is.

Jill van Dooren

Zijn vriendin Jill van Dooren (22) is op YouTube eveneens beroemd, als vlogger Croco Jill. De Nijmeegse is, zo vertelt ze, 'fel tegenstander' van betaald reclame maken zonder dit te vermelden. Al moet het noemen van merken zonder geld ervoor te krijgen gewoon kunnen. ,,Ik heb bijvoorbeeld weleens dat ik een leuk kledingstuk heb gekocht bij de ONLY. Dan zeg ik ook dat ik daar ben geweest en noem ik ook het merk van het kledingstuk. Dat moet je gewoon kunnen zeggen.’’

Als ze betaald wordt om reclame te maken, is het volgens 'Croco Jill' een ander verhaal. ,,Ik zeg dan netjes wat ik heb afgesproken met het bedrijf en zet het onder de video. Dat veel vloggers dat niet doen, is logisch. Je moet er op gewezen worden dat sluikreclame maken niet de bedoeling is, ik wist het eerst ook niet.’’

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.