article
1.1561858
ZEVENAAR - Stel: u stapt straks in Arnhem in de ICE (intercity express, hogesnelheidstrein) naar Frankfurt om daar uw vliegtuig te halen. Maar tussen Zevenaar en Emmerik houdt de trein ermee op. Een doemscenario dat wordt geschetst door NS Hispeed, de exploitant van de ICE.
NS schetst doemscenario voor ICE naar Duitsland
ZEVENAAR - Stel: u stapt straks in Arnhem in de ICE (intercity express, hogesnelheidstrein) naar Frankfurt om daar uw vliegtuig te halen. Maar tussen Zevenaar en Emmerik houdt de trein ermee op. Een doemscenario dat wordt geschetst door NS Hispeed, de exploitant van de ICE.
http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/ns-schetst-doemscenario-voor-ice-naar-duitsland-1.1561858
2012-06-30T08:45:45+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.1561859.1349909300!image/image-1561859.JPG
Arnhem,Zevenaar,Liemers,Achterhoek
Achterhoek
Home / Regio / Achterhoek / NS schetst doemscenario voor ICE naar Duitsland

NS schetst doemscenario voor ICE naar Duitsland

Foto's
1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Reizigers stappen over van de NS-trein naar de ICE. Foto: Henk Rodrigo
    ZEVENAAR - Stel: u stapt straks in Arnhem in de ICE (intercity express, hogesnelheidstrein) naar Frankfurt om daar uw vliegtuig te halen. Maar tussen Zevenaar en Emmerik houdt de trein ermee op. Een doemscenario dat wordt geschetst door NS Hispeed, de exploitant van de ICE.

    Oorzaak: drie stroomsystemen, waardoor de ICE kort na elkaar twee keer moet schakelen. „Dat kan van invloed zijn op de elektronica in de trein, waardoor hij kan zeggen: ik schakel niet meer, ik houd ermee op”, zegt Rose Teunissen, woordvoerster van NS Hispeed.

    De ICE rijdt nu tot aan het Duitse Emmerik onder 1.500 Volt, het Nederlandse voltage. Op station Emmerik rijdt de trein door een spanningssluis en schakelt over op de Duitse 15 k(ilo)V(olt). Totaal: één keer omschakelen.

    Vanaf medio 2015 moet dat anders zijn: de 1.500 volt tussen Zevenaar en Emmerik verdwijnt. In plaats daarvan wil spoorbeheerder ProRail de 25 kV van de Betuweroute doortrekken tot 5 kilometer over de grens. Daar komt een spanningssluis voor de Duitse 15kV.

    Gevolg is wel dat de ICE dán twee keer moet omschakelen met het mogelijke doemscenario tot gevolg.