Home / Regio / Achterhoek / Sluis bij Gaanderen gaat op de schop

Sluis bij Gaanderen gaat op de schop

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Sluis de Pol bij Gaanderen wordt het komend jaar fors opgeknapt. Foto Jan van den Brink

HUMMELO - Momenteel is het een verouderde sluis, die slechts met grote moeite bediend kan worden. Straks is de Pol in de Oude IJssel bij Gaanderen mogelijk educatief centrum voor waterbeheer.


Wie met z'n bootje van Doetinchem stroomopwaarts wil, moet het sluis- en stuwencomplex bij de Pol nemen. In het vaarseizoen moet dagelijks een keer of vijf iemand van het waterschap opdraven om de sluisdeuren mechanisch omhoog te brengen; arbotechnisch niet meer verantwoord. Het complex wordt nu zo vernieuwd dat recreanten bij wijze van spreken met een druk op de knop hun tocht over het water kunnen vervolgen.

"We willen meer gaan doen met die sluis", zegt Jan Knuvers, medewerker integraal waterbeheer van het Waterschap Rijn en IJssel. "Met name waar het gaat om het beleven van water. Zo willen we de afmeergelegenheid voor bootjes verbeteren." De bedoeling is bij de Pol verder een oversteek te maken voor zowel fietsers als wandelaars. Dat laatste komt mede door een verzoek van de werkgroep Pieterpad, die vindt dat oversteken via Doetinchem veel minder aantrekkelijk is, ook al omdat Wijnbergen steeds meer bebouwd wordt. "Een route die aansluit op de Slangenburg en de omgeving van 't Onland is veel aantrekkelijker."

Verder wordt de Pol ook in vistechnisch opzicht interessanter: rond de oude waterzuivering wordt in de vorm van een by-pass een vistrap aangelegd, zodat ook vissen verder stroomopwaarts kunnen trekken.

Al die activiteiten samen zouden best eens kunnen leiden tot een educatief centrum, bevestigt Knuvers. "Wij willen laten zien dat het waterschap meer voor de maatschappij doet dan je op het eerste gezicht zou denken." In juni komt onder meer daarover een workshop met allerlei instanties die bij de Oude IJssel betrokken zijn.

Deze zomer gebeurt meer rond de Oude IJssel, vertelt projectleider Martin Laarakker. Zo worden de oevers verder ecologisch ingericht, worden natte natuurelementen langs de kwelsloten aangelegd net als verharde onderhoudspaden en het fietspad van Laag-Keppel naar Doetinchem. Mensen met vragen over deelprojecten konden gisteren terecht bij de Gouden Karper in Hummelo. Volgens Laarakker gaat het traject Doesburg-Doetinchem minder kosten dan de ooit geraamd 8,5 miljoen. "Dat was destijds nogal grof geraamd, in de praktijk wordt het 6,5 miljoen."

gldstemt

Familieberichten

Meer familieberichten