article
1.6580842
ARNHEM - Reizigers in Arnhem en Nijmegen kunnen zich vanaf december met flexibel rijdende busjes van elke halte naar willekeurig welke andere halte laten vervoeren. Ze moeten daarvoor een vast tarief van 3,50 euro betalen. Vervoersbedrijf Breng introduceert dit systeem, dat Breng Flex gaat heten, in de nieuwe dienstregeling, vanaf half december.
Busjes 'op bestelling' door Arnhem en Nijmegen
ARNHEM - Reizigers in Arnhem en Nijmegen kunnen zich vanaf december met flexibel rijdende busjes van elke halte naar willekeurig welke andere halte laten vervoeren. Ze moeten daarvoor een vast tarief van 3,50 euro betalen. Vervoersbedrijf Breng introduceert dit systeem, dat Breng Flex gaat heten, in de nieuwe dienstregeling, vanaf half december.
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/busjes-op-bestelling-door-arnhem-en-nijmegen-1.6580842
2016-10-28T04:45:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3480346.1464463772!image/image-3480346.JPG
Arnhem,Nijmegen,Vervoer,Busvervoer,vervoer,bus,arnhem
Arnhem
Home / Regio / Arnhem e.o. / Arnhem / Busjes 'op bestelling' door Arnhem en Nijmegen

Busjes 'op bestelling' door Arnhem en Nijmegen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een bus van Breng.
      Fotograaf
    ARNHEM - Reizigers in Arnhem en Nijmegen kunnen zich vanaf december met flexibel rijdende busjes van elke halte naar willekeurig welke andere halte laten vervoeren. Ze moeten daarvoor een vast tarief van 3,50 euro betalen. Vervoersbedrijf Breng introduceert dit systeem, dat Breng Flex gaat heten, in de nieuwe dienstregeling, vanaf half december.
    Het wordt betaald door te bezuinigen op het lijnennet. Het provinciebestuur moet nog formeel instemmen met het voorstel, maar er is al maanden over onderhandeld.
     
    Alternatieven
    De verwachting is dat er komende dinsdag goedkeuring komt. Dan wordt ook bekend welke buslijnen worden opgeheven of minder haltes aandoen.
     
    Gedeputeerde Conny Bieze riep eerder de vervoersbedrijven alternatieven voor het openbaar vervoer te bedenken omdat er te veel grote bussen leeg rondrijden.
     
    Proef
    Breng wil daar op inspelen met dit systeem, dat het midden houdt tussen een taxi en een lijnbus. Het gaat om een proef van een jaar in alleen Arnhem (inclusief Rozendaal en Velp) en Nijmegen (inclusief Wijchen). 

    Als het een succes wordt, komt het er ook de rest van de regio en in andere steden in Nederland. Het werkt grotendeels via een app die de route voor de reiziger berekent. Breng zet achttien busjes en taxi's in voor Breng Flex.