article
1.6444118
ARNHEM - Het veiliger maken van drukbereden spoortrajecten in de regio begint pas in 2029, mits er dan geld voorhanden is. Baanvakken in het zuiden en westen van het land krijgen voorrang bij de invoering van het zogenoemde ERTMS-systeem.
Veiliger spoor in regio pas vanaf 2029
ARNHEM - Het veiliger maken van drukbereden spoortrajecten in de regio begint pas in 2029, mits er dan geld voorhanden is. Baanvakken in het zuiden en westen van het land krijgen voorrang bij de invoering van het zogenoemde ERTMS-systeem.
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/veiliger-spoor-in-regio-pas-vanaf-2029-1.6444118
2016-09-26T04:45:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6195497.1469385807!image/image-6195497.JPG
Arnhem,Spoorwegverkeer,uitstel,Arnhem-Utrecht,ERTMS,Conny Bieze,hermes
Arnhem
Home / Regio / Arnhem e.o. / Arnhem / Veiliger spoor in regio pas vanaf 2029

Veiliger spoor in regio pas vanaf 2029

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ARNHEM - Het veiliger maken van drukbereden spoortrajecten in de regio begint pas in 2029, mits er dan geld voorhanden is. Baanvakken in het zuiden en westen van het land krijgen voorrang bij de invoering van het zogenoemde ERTMS-systeem.

    Daar moet het systeem vanaf 2024 gebruikt kunnen worden. Dat blijkt uit een rapport dat staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

    Investeren
    De Gelderse gedeputeerde Conny Bieze (VVD, mobiliteit) vindt het besluit 'onbegrijpelijk'. „We investeren als provincie fors in het spoor tussen Utrecht-Arnhem en Arnhem-Winterswijk. Niet alleen voor Gelderland, maar ook uit nationaal belang. Het zou een logische stap zijn dat Den Haag daarin meegaat", zegt de woordvoerster van Bieze.

    Reizigers
    Met ERTMS, dat Europees wordt ingevoerd, kunnen treinen sneller en korter achter elkaar rijden, wat de capaciteit van het bestaande spoor vergroot. Dat is van groot belang in Nederland, met het drukstbereden spoor van Europa en een groeiend aantal reizigers.

    Duitsland
    Dijksma geeft nu voorrang aan het traject Eindhoven-Venlo-Duitsland. Dat zou beter aansluiten bij Duitse investeringen in het spoor. Bieze zet daar vraagtekens bij. „Bovendien is Schiphol-Frankfurt via Arnhem een half uur korter dan via Venlo."

    Budget
    Het ERTMS-project heeft tot nog toe grote vertraging opgelopen, ook in andere Europese landen. Uit een voorlopige raming in het nieuwste rapport blijkt nu dat met het huidige beschikbare budget van 2,3 miljard euro tot 2028 twaalf trajecten aangepast kunnen worden.

    Extra geld
    Mits er extra geld voor vrijkomt, kunnen daarna onder meer Utrecht-Arnhem in 2029 en de trajecten Arnhem-Zevenaar en Arnhem-Nijmegen in 2030 onder handen genomen worden. In 2034 volgt dan nog Nijmegen-Venlo en het spoor tussen Barneveld en Ede-Wageningen sluit de rij in 2038.


    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties