article
1.6426655
NIJMEGEN - Ruim drie weken na de start zijn er nog veel klachten over Avan, met name dat taxi's niet of veel te laat komen. Ongeveer één op de vijf taxi's rijdt niet op tijd. Tot vorige week zijn er bij de vervoerder in de regio Arnhem en Nijmegen ruim 1.000 klachten binnengekomen.
Inmiddels duizend klachten bij Avan, een op vijf taxi's nog te laat
NIJMEGEN - Ruim drie weken na de start zijn er nog veel klachten over Avan, met name dat taxi's niet of veel te laat komen. Ongeveer één op de vijf taxi's rijdt niet op tijd. Tot vorige week zijn er bij de vervoerder in de regio Arnhem en Nijmegen ruim 1.000 klachten binnengekomen.
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/inmiddels-duizend-klachten-bij-avan-een-op-vijf-taxi-s-nog-te-laat-1.6426655
2016-09-22T07:01:05+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6361986.1474528227!image/image-6361986.JPG
Arnhem,Nijmegen,Zevenaar,wmo-vervoer,avan,regiotaxi,wmo,leerlingvervoer
Arnhem e.o.
Home / Regio / Arnhem e.o. / Inmiddels duizend klachten bij Avan, een op vijf taxi's nog te laat

Inmiddels duizend klachten bij Avan, een op vijf taxi's nog te laat

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Giovanni Broekhuizen uit Westervoort is donderdag 8 september voor het eerst naar school geweest met de taxi van Avan.
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Ruim drie weken na de start zijn er nog veel klachten over Avan, met name dat taxi's niet of veel te laat komen. Ongeveer één op de vijf taxi's rijdt niet op tijd. Tot vorige week zijn er bij de vervoerder in de regio Arnhem en Nijmegen ruim 1.000 klachten binnengekomen. 

    Avan, voorheen de Regiotaxi, heeft namens negentien gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen het vervoer van ouderen en gehandicapten uitbesteed en verzorgt in Arnhem en de Liemers ook het leerlingenvervoer. „Die combinatie is lastiger dan gedacht", zegt Eric Reintjes van Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen.

    „In de praktijk zitten beide vervoersstromen elkaar vaak in de weg. Tijdens de piek in het leerlingenvervoer, 's ochtends en 's middags, is er minder plek voor Wmo-vervoer. Wmo-ritten lopen makkelijker uit, waardoor taxi's te laat zijn bij leerlingen. „Er moet meer lucht in de roosters komen."

    Nieuwe chauffeurs
    Er zijn bovendien veel nieuwe chauffeurs die volgens Reintjes nog moeten wennen aan de doelgroep. Dat er iedere dag een andere chauffeur voorrijdt bij deze kinderen is ook een veelgehoorde klacht. „We proberen overal vaste chauffeurs in te zetten, maar dat lukt nog niet overal."

    Verkeersdrukte
    Dagelijks worden 1.100 leerlingen vervoerd. Bij een groep van zo'n 25 leerlingen uit de hoek Duiven, Zevenaar en Rijnwaarden gaat regelmatig iets mis. „Onder andere omdat onvoldoende rekening wordt gehouden met de verkeersdrukte. Sommige ouders vinden dat de ritten nu te lang duren. Maar vaak is dat wel conform de afspraken met de gemeenten." Zo mag van de gemeente Zevenaar de rit tussen woning en school maximaal anderhalf uur duren.

    Communiceren
    Rond de invoering van het nieuwe vervoersysteem Avan in negentien Gelderse gemeenten zijn 'inschattingsfouten' gemaakt. „Achteraf gezien hadden we meer tijd moeten nemen en zaken beter moeten communiceren met de cliënten", zegt Reintjes. Inmiddels rijdt volgens Reintjes ongeveer 80 procent van alle Avan-taxi's op tijd. „Dat is veel te weinig. Gewenst is 90 tot 95 procent."

    Lees het verhaal van Rie van Eerde (85) uit Arnhem in De Gelderlander van 22 september. Ze is slecht ter been, maar liep 1,7 kilometer naar de huisarts omdat ze bij regiovervoerder Avan geen gehoor kreeg.

    Dat is ook online te lezen in onze e-paper