article
1.6085409
ELST - De intercity tussen Roosendaal en Zwolle stopt volgend jaar niet in Elst, Lent en Arnhem Zuid. Elst moet zich erbij neerleggen dat het station wordt afgewaardeerd tot boemelhalte. Het Overbetuws college van burgemeester en wethouders is niet van plan nog protest aan te tekenen of een lobby op te starten tegen het vervallen van de intercitystops.
Elst moet berusten in status boemelstation
ELST - De intercity tussen Roosendaal en Zwolle stopt volgend jaar niet in Elst, Lent en Arnhem Zuid. Elst moet zich erbij neerleggen dat het station wordt afgewaardeerd tot boemelhalte. Het Overbetuws college van burgemeester en wethouders is niet van plan nog protest aan te tekenen of een lobby op te starten tegen het vervallen van de intercitystops.
http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/overbetuwe/elst-moet-berusten-in-status-boemelstation-1.6085409
2016-06-06T21:45:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3668066.1360841673!image/image-3668066.JPG
Elst,Spoorwegverkeer,Trein,NS,hermes
Overbetuwe
Home / Regio / Betuwe / Overbetuwe / Elst moet berusten in status boemelstation

Elst moet berusten in status boemelstation

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Een trein bij station Elst. Foto: Joris van Egmond/DG
      Titel
      Een trein bij station Elst. Foto: Joris van Egmond/DG
    ELST - De intercity tussen Roosendaal en Zwolle stopt volgend jaar niet in Elst, Lent en Arnhem Zuid. Elst moet zich erbij neerleggen dat het station wordt afgewaardeerd tot boemelhalte. Het Overbetuws college van burgemeester en wethouders is niet van plan nog protest aan te tekenen of een lobby op te starten tegen het vervallen van de intercitystops.

    B en W van Overbetuwe antwoorden daarmee op schriftelijke vragen van de D66- en GBO-fractie. Die partijen hoopten dat de gemeente alles uit de kast zou willen halen om de intercity Zwolle-Roosendaal ook volgend jaar in Elst te laten halteren.

    Nieuwe dienstregeling
    De NS laat bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling – medio december – de intercitytrein tussen Zwolle en Roosendaal niet meer stoppen op de stations Arnhem Zuid, Elst en Lent. Dat scheelt doorgaande reizigers tussen de Rijn- en Waalstad negen minuten: elke stop kost een minuut aan zowel afremmen, stilstaan als optrekken.

    Hinder
    Volgens het college zal de hinder uiteindelijk meevallen, omdat slechts 10 procent van de in- en uitstappers op station Elst tot voorbij Arnhem richting Zutphen/Deventer/Zwolle en voorbij Nijmegen richting Den Bosch en Tilburg reist. Bovendien komt er een stoptrein Arnhem-Den Bosch voor terug, waardoor reizigers naar de Brabantse hoofdstad wel langere reistijd maar geen extra overstap krijgen.

    Grotere belang
    Het Overbetuws college is overtuigd van het 'grotere belang': extra overstappen voor enkele honderden reizigers vanuit Elst weegt niet op tegen het tijdvoordeel voor zo'n 10.000 reizigers die sneller tussen Zutphen en Oss reizen. Station Elst verwerkt op een gemiddelde werkdag een kleine 4.000 in- en uitstappers.