article
1.6505943
ELST - Zijn de Slingertunnel en de fiets-voetgangertunnel bij station Elst wel breed genoeg? Binnen de Overbetuwse politiek is twijfel ontstaan. .
Politiek twijfelt of tunnels station Elst breed genoeg zijn
ELST - Zijn de Slingertunnel en de fiets-voetgangertunnel bij station Elst wel breed genoeg? Binnen de Overbetuwse politiek is twijfel ontstaan. .
http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/overbetuwe/politiek-twijfelt-of-tunnels-station-elst-breed-genoeg-zijn-1.6505943
2016-10-08T15:30:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6505944.1475922813!image/image-6505944.JPG
Elst,Gemeenteraad,Bouw,Tunnel,Voetganger,Wegenbouw,Fiets,Black spot,Veiligheid,Verkeersongeluk,GBO,Slingertunnel,station Elst,BBO,hermes
Overbetuwe
Home / Regio / Betuwe / Overbetuwe / Politiek twijfelt of tunnels station Elst breed genoeg zijn

Politiek twijfelt of tunnels station Elst breed genoeg zijn

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een busje en stellage van de aannemer in de nu al omstreden Slingertunnel. foto's: Marina Popova
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Henk Vreman (links) en Ard op de Weegh in de fiets- en voetgangerstunnel.
    ELST - Zijn de Slingertunnel en de fiets-voetgangertunnel bij station Elst wel breed genoeg? Binnen de Overbetuwse politiek is twijfel ontstaan. .

    Zo smal, dit is wachten op frontale botsingen." Nu de tunnels vorm krijgen en bijna klaar zijn, schrikken BBO en GBO van de geringe breedtes. Zowel de fiets- en voetgangerstunnel als de Slingertunnel voor het autoverkeer is wel heel smal", zegt BBO-voorman Ard op de Weegh.

    Volle vaart
    Hij is midden onder het spoor gaan meten. De fiets-voetgangers-tunnel is van wand tot wand vier meter breed. Daar moeten dus fietsers in beide richtingen en wandelaars langs elkaar doorheen." Daarbij komen de fietsers in volle vaart de helling afgestormd en zijn de voetgangers veelal haastige treinpassagiers die de perrontrappen af- en oprennen om hun trein te halen.

    Haakse bocht
    „Dit is wachten op botsingen tussen fietsers en voetgangers." Maar ook de Slingertunnel is in de ogen van Op de Weegh en zijn GBO-collega Henk Vreman erg krap. „Van tunnelwand tot tunnelwand 6 meter; en dan ook nog met die haakse bocht erin. Dat is zeker voor vrachtwagens en bussen bijna niet te doen. Het wordt spiegeltje-tikken bij het passeren."

    Snelheidslimiet
    Volgens Overbetuws verkeerswethouder Jan van Baal zijn beide tunnels breed genoeg. In de Slingertunnel kunnen vrachtwagens en bussen – zelfs harmonicabussen – elkaar probleemloos passeren, mits de chauffeurs zich houden aan de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. „Bovendien hebben de heren niet goed gemeten", licht Van Baal toe. „In de tunnel is de weg 80 centimeter breder: 6,8 meter. En in de scherpe bocht zelfs nog 1,5 meter breder."