article
1.4169787
EDE - Dubbelspoor tussen de stations Ede-Wageningen en Ede-Centrum is een belangrijke voorwaarde voor meer dan 2 treinen per uur op de Valleilijn tussen Ede en Barneveld.
'Dubbelspoor in Ede nodig voor groei Valleilijn'
EDE - Dubbelspoor tussen de stations Ede-Wageningen en Ede-Centrum is een belangrijke voorwaarde voor meer dan 2 treinen per uur op de Valleilijn tussen Ede en Barneveld.
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/dubbelspoor-in-ede-nodig-voor-groei-valleilijn-1.4169787
2014-01-10T07:02:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.1626716.1380459545!image/image-1626716.jpg
Ede,Verkeer en vervoer,Openbaar vervoer,Streekvervoer,Spoorwegverbinding,Trein
De Vallei
Home / Regio / De Vallei / 'Dubbelspoor in Ede nodig voor groei Valleilijn'

'Dubbelspoor in Ede nodig voor groei Valleilijn'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EDE - Dubbelspoor tussen de stations Ede-Wageningen en Ede-Centrum is een belangrijke voorwaarde voor meer dan 2 treinen per uur op de Valleilijn tussen Ede en Barneveld.

    Dat blijkt volgens vervoerder Connexxion en de provincie Gelderland uit onderzoek door ProRail.

    Onderzoek
    De spoorbeheerder onderzocht recent of een kwartiersdienst haalbaar is op de Valleilijn op het traject Ede-Barneveld. Dat is nodig om het al jaren groeiende aantal reizigers op de lijn op te kunnen vangen. Op de rest van de Valleilijn, die Amersfoort met Ede verbindt, rijden al wel 4 treinen per uur. 

    Geld  
    Volgens
    Connexxion en de provincie levert dubbelspoor in Ede het meeste op voor het minste geld. De lijn is nu nog volledig enkelspoor tot Barneveld, treinen kunnen elkaar alleen passeren bij Lunteren. Bij Barneveld haakt de lijn aan op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. Andere voorwaarde voor een volledige kwartiersdienst is de aanschaf van een extra treinstel. De kosten voor de kwartiersdienst komen daarmee op 25 tot 30 miljoen euro.

    Studie
    Volgens beide partijen maakt de studie tevens duidelijk dat de stoptrein Arnhem-Ede opgenomen zou moeten worden in de Valleilijn. Samenvoegen van beide verbindingen zou veel goedkoper zijn dan ze apart te laten bestaan. NS rijdt nu nog de stoptrein, die de stations Wolfheze en Oosterbeek aandoet.



    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties