article
1.6096577
EDE - Het is de vraag waar elke marketeer dagelijks mee worstelt: hoe zorg ik dat mijn boodschap iemand echt raakt? Een Edes bedrijf timmert aan de weg met neuromarketing voor duurzaamheid. 'Dit helpt ons de mens echt te doorgronden.' Het Edese bedrijf 5plus1 werkt hij al enkele jaren aan manieren om de menselijke psyche zo optimaal mogelijk te doorgronden.
Edes bedrijf gebruikt hersenscan voor beste reclameboodschap
EDE - Het is de vraag waar elke marketeer dagelijks mee worstelt: hoe zorg ik dat mijn boodschap iemand echt raakt? Een Edes bedrijf timmert aan de weg met neuromarketing voor duurzaamheid. 'Dit helpt ons de mens echt te doorgronden.' Het Edese bedrijf 5plus1 werkt hij al enkele jaren aan manieren om de menselijke psyche zo optimaal mogelijk te doorgronden.
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/edes-bedrijf-gebruikt-hersenscan-voor-beste-reclameboodschap-1.6096577
2016-06-11T19:04:08+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6096578.1465554456!image/image-6096578.JPG
Ede,Ondernemer,Marketing,Scanner,Reclame,FMRI,hermes
Ede
Home / Regio / De Vallei / Ede / Edes bedrijf gebruikt hersenscan voor beste reclameboodschap

Edes bedrijf gebruikt hersenscan voor beste reclameboodschap

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Foto: Herman Stöver
    EDE - Het is de vraag waar elke marketeer dagelijks mee worstelt: hoe zorg ik dat mijn boodschap iemand echt raakt? Een Edes bedrijf timmert aan de weg met neuromarketing voor duurzaamheid. 'Dit helpt ons de mens echt te doorgronden.' Het Edese bedrijf 5plus1 werkt hij al enkele jaren aan manieren om de menselijke psyche zo optimaal mogelijk te doorgronden.

    Hun laatste tool is het gebruik van een FMRI-scanner, waarin wordt bekeken hoe de hersenen van proefpersonen reageren op de boodschappen die ze te zien krijgen. „Als ik op straat iemand vraag of hij zonnepanelen op zijn dak wil hebben, geeft men vaak een gekleurd antwoord”, vertelt Niels Götz van 5plus1. „Men kent of erkent de emoties die zo'n beslissing sturen vaak niet. Soms is het een sociaal wenselijk antwoord. Met hersenonderzoek proberen we erachter te komen wat iemand écht wil, wat zijn gevoel is. Deze test is veel betrouwbaarder dan een vraag stellen.”

    Reclame
    Neuromarketing wordt steeds meer gebruikt in de wereld van de reclame. Maar Is het wel ethisch dat reclamemakers daar mee aan de slag gaan? Götz, die benadrukt dat het onderzoek enkel draait om een maatschappelijke thema als duurzaamheid, erkent dat er een risico aan kleeft. „Het is wat mij betreft een milde vorm van manipulatie. Maar het helpt ons hopelijk ook mensen effectiever aan te zetten maatschappelijk gewenst gedrag te gaan vertonen.”

    Weerloos?
    De grote vraag is: als iemand inzicht heeft gegeven in zijn brein, is diegene dan volstrekt weerloos voor de marketing, omdat al zijn diepste verlangens blootliggen? Götz schudt zijn hoofd. "We zijn niet alleen emotie. Er is ook de ratio. En het vermogen om weerstand te bieden tegen verleidingen. Maar uit onderzoek blijkt wel dat als je weinig energie hebt, bijvoorbeeld na een lange dag werken, je minder weerstand kan bieden aan je impulsen en je emoties de overhand krijgen. Juist na tien uur 's avonds blijken vrouwen veel online te shoppen, bijvoorbeeld.”



    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties