article
1.6285139
NIJMEGEN/WAGENINGEN - Jonge onderzoekers van de Wageningen Universiteit en de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn in de race voor titel Wetenschapstalent 2016. De redactie van het populair-wetenschappelijk tijdschrift New Scientist selecteerde op voordracht van de 18 universiteiten in Nederland en België 25 jonge wetenschappers, onder wie Marnix Medema van de Universiteit Wageningen en Inti Angelo Brazil van de Radboud Universiteit.
Gelderse onderzoekers genomineerd voor Wetenschapstalent 2016
2016-08-23T06:40:00+0000
Wageningen,Wetenschap,Onderzoek,hermes
Wageningen
Home / Regio / De Vallei / Wageningen / Gelderse onderzoekers genomineerd voor Wetenschapstalent 2016

Gelderse onderzoekers genomineerd voor Wetenschapstalent 2016

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Marnix Medema, een van de genomineerden.
      Fotograaf
    NIJMEGEN/WAGENINGEN - Jonge onderzoekers van de Wageningen Universiteit en de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn in de race voor titel Wetenschapstalent 2016. De redactie van het populair-wetenschappelijk tijdschrift New Scientist selecteerde op voordracht van de 18 universiteiten in Nederland en België 25 jonge wetenschappers, onder wie Marnix Medema van de Universiteit Wageningen en Inti Angelo Brazil van de Radboud Universiteit.

Medema doet een zoektocht naar alternatieven voor antibiotica waartegen steeds meer bacteriën resistent zijn. Hij vindt dat niet hij, maar zijn onderzoek ertoe doet.

Resistente bacteriën
    Marnix Medema van de Wageningse Universiteit zoekt naar organismen die genezende stoffen produceren. Hij gaat daarbij systematisch te werk. Medema ontwikkelt algoritmen en software waarmee je het dna van planten, bacteriën en schimmels kunt doorzoeken op genen betrokken bij de aanmaak van medicinale stoffen. Zo kunnen potentiële medicijnen kunnen worden ontdekt. Hard nodig, vindt hij. „Tegen bijna elk gangbaar antibioticum zijn resistente bacteriën. Sommige aandoeningen zijn daardoor al niet meer met medicijnen te behandelen. Als dit zo doorgaat, sterven in 2050 jaarlijks net zoveel mensen aan infectieziekten als aan kanker. Ook in de westerse wereld."

Antisociale daders
    De andere genomineerde van een Gelderse universiteit, Inti Angelo Brazil onderzoekt in Nijmegen hoe het brein van antisociale daders omgaat met informatie die tot een gedragsverandering moet leiden. Hij meet hersensignalen en gebruikt wiskundige modellen. De wetenschapper kijkt naar leren door beloning, het verwerken van negatieve uitkomsten en sociale context. Hij is momenteel niet bereikbaar voor een toelichting op zijn onderzoek en de nominatie.

Stemmen
    Een vakjury en het publiek maken vanaf vandaag uit wie 22 september in het Amsterdamse Hotel Casa met de eer gaat strijken om zich New Scientist Wetenschapstalent 2016 te mogen noemen. Vanaf vandaag kan het publiek op één van de 25 genomineerde wetenschappers stemmen op de website newscientist.nl/talent. De uitkomst van die stemming weegt even zwaar als het oordeel van de vakjury die zich ook vanaf vandaag over de genomineerden buigt.

Overledenen in de regio