article
1.6667221
WAGENINGEN - René van Corven uit Wageningen ontwerpt en ontwikkelt elektrische vrachtfietsen. Hij is ervan overtuigd dat dit vervoermiddel de toekomst is.
Ontwerper uit Wageningen ontwikkelt elektrische vrachtfietsen
WAGENINGEN - René van Corven uit Wageningen ontwerpt en ontwikkelt elektrische vrachtfietsen. Hij is ervan overtuigd dat dit vervoermiddel de toekomst is.
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/wageningen/ontwerper-uit-wageningen-ontwikkelt-elektrische-vrachtfietsen-1.6667221
2016-11-22T08:33:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6667222.1479803392!image/image-6667222.JPG
Wageningen,Fiets,vrachtfiets,vervoer,bakfiets,hermes
Wageningen
Home / Regio / De Vallei / Wageningen / Ontwerper uit Wageningen ontwikkelt elektrische vrachtfietsen

Ontwerper uit Wageningen ontwikkelt elektrische vrachtfietsen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      René van Corven met zijn elektrische bakfiets.
      Fotograaf
    WAGENINGEN - René van Corven uit Wageningen ontwerpt en ontwikkelt elektrische vrachtfietsen. Hij is ervan overtuigd dat dit vervoermiddel de toekomst is.

    Twee jaar geleden ging hij ermee aan de slag, samen met de Wageningse fietsenmaker Johan Breet. De gemeente Wageningen wilde weten of een elektrische bakfiets haalbaar zou zijn voor de gemeentewerf, als leenfiets voor wie spullen naar dit afvalbrengstation in het Nudepark wilde brengen. Het plan ging niet door, maar het stimuleerde Van Corven wel om te kijken of wat hij had bedacht als vrachtfiets, al eens was gerealiseerd. „Maar het was er niet of zag er niet uit. Toen ben ik er gewoon zelf een gaan bouwen.”

    Prototypes
    Dankzij een subsidie van de provincie Gelderland en een investering van Breet Bikes ontstonden drie prototypes: twee driewielers en een vierwieler. De fietsen zijn ontworpen op vervoer van 250 tot 300 kilo. Alle onderdelen - van naven, wielen, de elektromotor tot de remmen - zijn op het gewicht afgestemd.

    Combinatie
    Wat zijn fietsen kenmerkt, is de combinatie van een vintage uitstraling en technisch vernuft. Ze hebben een lage laadruimte aan de voor- of achterkant. De vierwieler heeft een hydraulisch systeem waardoor de laadvloer aan de achterkant op de straat kan zakken. „Daarnaast rijden ze geweldig", zegt Van Corven. „Je moet nog wel zelf trappen, maar de elektromotor werkt goed met je samen. En de fiets kan makkelijk tussen fietspaaltjes door."

    Lees het hele verhaal dnsdag in de papieren Gelderlander (editie Vallei) of de e-paper.