article
1.6528604
DOESBURG - Vakbond FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard omdat ze haar Nederlandse en Roemeense chauffeurs zou onderbetalen. De chauffeurs zouden niet alle uren uitbetaald krijgen die ze hebben gewerkt.
FNV: chauffeurs Rotra krijgen nog geen 300 euro per maand
DOESBURG - Vakbond FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard omdat ze haar Nederlandse en Roemeense chauffeurs zou onderbetalen. De chauffeurs zouden niet alle uren uitbetaald krijgen die ze hebben gewerkt.
http://www.gelderlander.nl/regio/liemers/doesburg/fnv-chauffeurs-rotra-krijgen-nog-geen-300-euro-per-maand-1.6528604
2016-10-14T08:35:22+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3026234.1476434409!image/image-3026234.JPG
Doesburg,Transport,Rotra,FNV
Doesburg
Home / Regio / Liemers / Doesburg / FNV: chauffeurs Rotra krijgen nog geen 300 euro per maand

FNV: chauffeurs Rotra krijgen nog geen 300 euro per maand

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DOESBURG - Vakbond FNV heeft transportbedrijf Koninklijke Rotra uit Doesburg gedagvaard omdat ze haar Nederlandse en Roemeense chauffeurs zou onderbetalen. De chauffeurs zouden niet alle uren uitbetaald krijgen die ze hebben gewerkt.

    FNV-er Edwin Atema zegt dat de vakbond de directie van Rotra onder ede gaat verhoren over de inzet van Roemeense chauffeurs. Die zouden weken achter elkaar in hun cabine bivakkeren en daarvoor een maandloon ontvangen van minder dan 300 euro.

    Atema zegt naar zowel de omstandigheden van de Nederlandse als de Roemeense chauffeurs onderzoek te hebben gedaan.

    Race naar beneden
    De FNV beschuldigt Rotra van valse concurrentie en wil een punt maken om zo de 'race naar beneden' te stoppen. Een foute trend waarmee werkgevers die zich wel aan de cao houden niet kunnen concurreren, aldus de FNV. 

    Convenant
    Volgens de FNV heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport vandaag aan de vakbond laten weten geen vertrouwen meer te hebben in Rotra. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Rotra op 26 september een brief gestuurd met de mededeling dat ‘de processen momenteel niet zo zijn ingericht dat gemaakte fouten zichtbaar worden’. De inspectie heeft met Rotra een handhavingsconvenant, dat over een paar weken afloopt. Vrachtwagenchauffeurs van bedrijven met zo’n convenant worden minder vaak gecontroleerd. „We hebben Rotra laten weten dat het bedrijf nu niet in aanmerking komt voor verlenging van het convenant”, zegt een woordvoerster van de inspectie. „Maar als dit bedrijf verbeteringen doorvoert wat betreft arbeidstijden, arbo, de wet wegvervoer goederen en de wet wegvervoer gevaarlijke stoffen kan het convenant worden verlengd.”

    Schrikken
    Anderhalf jaar geleden kwam Atema van de FNV met dezelfde beschuldigingen. Henri Hetterscheidt, manager operations van Rotra, zei daar destijds van te schrikken. „Dit verbaast mij heel erg", zei hij in april 2015. „Onze Roemeense chauffeurs worden niet anders behandeld dan Nederlandse. Wij werken strikt volgens alle officiële regels. We treden hard op tegen discriminatie of negativiteit naar onze Roemeense chauffeurs."

    Goede afloop
    Guus van Groningen van Rotra zegt dat het standpunt van het bedrijf niet is veranderd. „Wij voldoen aan wet- en regelgeving en houden ons aan de cao's, ook als het gaat om de beloning van chauffeurs. We hebben juridisch laten toetsen hoe wij omgaan met de cao en onze gehanteerde werkmethodiek voldoet daar ruimschoots aan. We hebben vertrouwen in een goede afloop en dat we bevestigd krijgen dat we het goed doen."

    Constructie
    Volgens Van Groningen zijn de Roemenen niet in dienst van Rotra. Het bedrijf koopt transport in bij andere tranporteurs, uit bijvoorbeeld Zweden, Italië en Roemenië. „We hebben begin dit jaar met Rotra een vergelijkbare zaak gehad en zijn toen door de rechtbank in het gelijk gesteld”, aldus Van Groningen. „Dat Roemeense chauffeurs weken in hun cabine leven is niet het geval.” Over de brief van de inspectie zegt hij: „We zijn dit met elkaar aan het afstemmen.”

    Afstemming
    Dat het convenant met de Inspectie niet zou worden verlengd is voor Van Groningen nieuw. „Wij hebben daar geen officieel contact over gehad met de inspectie. Het convenant loopt volgens mij tot eind dit jaar of begin volgend jaar. De afstemming over dat vervolg moet nog plaatsvinden."

    De Inspectie Leefomgeving en Transport was niet bereikbaar voor commentaar.