article
1.6657757
NIJMEGEN - Of je nou je looprecord wil verbeteren of gewoon voor je plezier mee doet. Een goede hardloopwedstrijd begint met de juiste kleding en wie verkeerd eet, kan een mooie eindtijd wel vergeten. Wij vroegen hardlooptrainer Christian Reinders uit Lichtenvoorde om de belangrijkste do's en don'ts voor de Zevenheuvelenloop.
Hoe voorkom ik oververhitting? Zeven tips voor Zevenheuvelenlopers
NIJMEGEN - Of je nou je looprecord wil verbeteren of gewoon voor je plezier mee doet. Een goede hardloopwedstrijd begint met de juiste kleding en wie verkeerd eet, kan een mooie eindtijd wel vergeten. Wij vroegen hardlooptrainer Christian Reinders uit Lichtenvoorde om de belangrijkste do's en don'ts voor de Zevenheuvelenloop.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/hoe-voorkom-ik-oververhitting-zeven-tips-voor-zevenheuvelenlopers-1.6657757
2016-11-19T12:06:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.4101975.1445890107!image/image-4101975.jpeg
Nijmegen,Atletiek,Zevenheuvelenloop,zevenheuvelenloop
Nijmegen e.o.
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Hoe voorkom ik oververhitting? Zeven tips voor Zevenheuvelenlopers

Hoe voorkom ik oververhitting? Zeven tips voor Zevenheuvelenlopers

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Zevenheuvelenloop
      Titel
      Zevenheuvelenloop
      Beschrijving
      De lopers gaan grotendeels door het groen tussen Nijmegen en Groesbeek. Foto: Mariska Hofman
      Fotograaf
    NIJMEGEN - Of je nou je looprecord wil verbeteren of gewoon voor je plezier mee doet. Een goede hardloopwedstrijd begint met de juiste kleding en wie verkeerd eet, kan een mooie eindtijd wel vergeten. Wij vroegen hardlooptrainer Christian Reinders uit Lichtenvoorde om de belangrijkste do's en don'ts voor de Zevenheuvelenloop. 

    Oververhitting
    Bijna één op de zeven deelnemers aan de Zevenheuvelenloop komt oververhit – met een lichaamstemperatuur van 40 graden of hoger – de finish over. Hoe voorkom je dat je bij die groep hoort?
    „Ik zie in de herfst en winter vaak hardlopers die zich heel dik hebben ingepakt. Nergens voor nodig. Je lichaam kan daardoor de warmte al snel niet meer kwijt. Doe dus meerdere dunne laagjes aan, zodat je iets uit kan trekken wanneer je het warm krijgt.”

    En hoe zit dat met water drinken? Heeft dat nog invloed?
    „Het is is lastig om te zeggen hoeveel water je moet drinken, dat verschilt van persoon tot persoon. Tijdens de Zevenheuvelenloop kan het in ieder geval geen kwaad om extra op je vochtbalans te letten. In de zomer wéét je dat je extra water moet drinken en voel je het al heel gauw als je te weinig vocht hebt binnengekregen. In de herfst en winter gaat dat wat lastiger.”

    Kleding
    Laagjes dus. Het gaat zondag regenen en het wordt zo'n 8 graden. Wat is dan verder handig om aan te trekken? 
     „Mijn belangrijkste tip: doe géén katoen aan. Dat houdt te veel vocht vast, zeker wanneer het gaat regenen. Met een beetje wind erbij krijg je het al gauw koud en verkleum je.”

    Voeding
    Enneh, tot hoe laat, en wat kan ik eten?
    „De loop begint om 13.00 uur, een handige tijd qua voeding. Zorg dat je in de laatste anderhalf uur voor het startsein niets meer eet. Dat gaat je alleen maar in de weg zitten. Om 10.30 uur kan je nog wel snel een banaan naar binnen werken. Prima brandstof voor 15 kilometer. Maak het tijdens je ontbijt niet te gek. Je kan gewoon eten wat je normaal ook eet voordat je gaat sporten. Voor één is dat een bord Brinta en voor de andere een bruine boterham dus wat je precies eet, maakt niet zoveel uit.”

    Rennen
    Waar moet ik tijdens de wedstrijd op letten? 
    „Zorg dat je niet te ver van je eigen hardlooptempo afwijkt. Met zoveel aanmoediging langs de lijn en hardlopers die een ander tempo aanhouden, ga je al snel harder lopen dan je gewend bent. Dat is funest. Controleer je snelheid dus na de eerste kilometer want dan kan je het nog aanpassen. Na vijf kilometer is corrigeren een stuk lastiger.”

    Hoe zorg ik ervoor dat ik een goede tijd neerzet?
    Als je op het begin te snel rent, is de kans groot dat je de laatste kilometers moet lopen en alle gewonnen minuten, weer kwijtraakt. Mijn ideale schema is: rustig beginnen, snel in het 'midden' van de race gaan en op het einde weer rustig hardlopen. Dan kan je die laatste kilometer altijd nog helemaal losgaan. 

    Na de wedstrijd
    Waar moet ik na de wedstrijd op letten? 
    „De één vindt het fijn om nog even te strekken, terwijl de ander direct in de auto stapt. Daar heb ik dus geen gouden tip voor. Wel handig en belangrijk: neem een setje droge en warme kleding mee. Dat is niet alleen fijn, maar voorkomt ook dat je te veel afkoelt.” 


    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties