article
1.6235242
ARNHEM / NIJMEGEN - 'Lekker voordelig uit eten!", roept de reclamefolder van supermarktketen Albert Heijn. Het kan al voor slechts tien gespaarde actiestickers. De actie is een doorn in het oog van restauranthouders. Zij voelen zich de dupe van de spaaractie.
Actie Albert Heijn doorn in oog restauranthouders
ARNHEM / NIJMEGEN - 'Lekker voordelig uit eten!", roept de reclamefolder van supermarktketen Albert Heijn. Het kan al voor slechts tien gespaarde actiestickers. De actie is een doorn in het oog van restauranthouders. Zij voelen zich de dupe van de spaaractie.
http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/nijmegen/actie-albert-heijn-doorn-in-oog-restauranthouders-1.6235242
2016-08-02T04:45:00+0000
http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.6235522.1470085158!image/image-6235522.JPG
Nijmegen,Arnhem,Detailhandel,Horeca,supermarkt,hermes
Nijmegen
Home / Regio / Nijmegen e.o. / Nijmegen / Actie Albert Heijn doorn in oog restauranthouders

Actie Albert Heijn doorn in oog restauranthouders

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Eigenaar Edwin Oonincx van Café Verheyden.
      Fotograaf
    ARNHEM / NIJMEGEN - 'Lekker voordelig uit eten!", roept de reclamefolder van supermarktketen Albert Heijn. Het kan al voor slechts tien gespaarde actiestickers. De actie is een doorn in het oog van restauranthouders. Zij voelen zich de dupe van de spaaractie.

    „Je zat vast aan een wurgcontract. Aan twee driegangenmenu's hield ik 8,75 euro inclusief btw over”, zegt Sam Groenewoud van restaurant De Deel in Rheden. „Ik sla dit jaar maar eens over.”

    Actie
    De actie van 4 juli 2016 tot 31 januari 2017 is eenvoudig: bij elke 10 euro boodschappen en speciale bonusaanbiedingen krijgt de klant van supermarktketen Albert Heijn een sticker. Elke volle kaart met tien stickers geeft recht op een gratis tweede menu in een van de 1.000 deelnemende restaurants.

    Discussie
    „Waarom loopt die actie niet twee of drie maanden, maar acht? Een krat bier is bij Albert Heijn toch ook maar een week in de reclame?”, zegt Edwin Oonincx van Café Verheyden aan de Wezenstraat in Arnhem. Hij doet dit jaar niet meer mee. „Ik kreeg genoeg van de discussies. Bij ons kregen ze van een twee driegangenmenu's de goedkoopste gratis. Krijg je vragen als: 'Als we twee gerechten nemen, kunnen we dan wat extra korting krijgen?'.”

    Gastheer
    Restauranthouder Roeland van den Dolder van de Heren van Baer in Renkum kan meepraten over de oeverloze discussies met de AH-gasten. „Alleen het menu is gratis. Vragen mensen om een karaf kraanwater bij het eten. Ik heb gasten gehad die twee gratis diners wilden, omdat ze twee volle stickerkaarten bij zich hadden. Je bent ook voor deze gasten gastheer, dus je blijft netjes.”

    Deelnemer
    Toch doet Van den Dolder net als de twee voorgaande jaren weer mee aan de actie. „De twee voorgaande jaren liepen op zich goed en daar heb ik ook aan de actie verdiend. Dit jaar is de insteek minder regionaal. Ik ben als plaatselijk restaurant daardoor minder zichtbaar en dat merk ik. Waarom ik toch meedoe? Omdat andere restaurants in Renkum ook meedoen.”

    Kosten
    Oonincx geeft toe dat hij met 70 procent van de Albert Heijn-klanten geen moeite had. „Maar ik geloof niet in het fabeltje dat ik er vaste klandizie aan overhoud. Omdat de actie acht maanden loopt, wachten mensen een paar maanden op de volgende actie”, zegt hij. „Het grootste misverstand is dat mensen denken dat Albert Heijn de helft van het diner betaalt. Ze zijn oprecht verbaasd als ze horen dat wij voor de kosten opdraaien.”

    Extra uitgaven
    Italiaans restaurant Romagna in Nijmegen doet dit jaar niet meer mee met de AH-restaurantactie. Al liep het wél goed. De bedrijfsleider: „Omdat het drukker was in het restaurant, was er meer personeel nodig. De actie was uiteindelijk toch duurder dan verwacht. Want je hebt extra uitgaven: personeelskosten en kosten inkoop. Bovendien moet je als restauranthouder 2,50 euro per klant betalen aan de website lens, waar mensen moesten reserveren. Dat was ook al honderden euro's.”

    Wat vindt u?

    De Albert Heijn moet deelnemende restaurants meer tegemoetkomen in de kosten

    Toon resultaten

    Overledenen in de regio

    Meer informatie overlijdensadvertenties